Skal jeg droppe kontakten?

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 18 år,

Jeg kan godt forstå, hvorfor du har det, som du har det lige nu. Hvor er det godt, du skriver herind, selvom det var svært!
Du skal nemlig slet ikke gå rundt med alle de forvirrende tanker og følelser alene. Der er ikke noget at sige til, at dit nye bekendtskab og dét, at du prøvede xanax har sat gang i en hel masse.

Jeg kan godt forstå, du ikke helt ved, hvilket ben du skal stå på i forhold til drengen, du har mødt i byen. Det lyder som om, at han har lukket dig ind i sin verden og betroet dig en masse ting om sit liv, og måske føles han rar og sjov at være sammen med? Men det lyder også som om, han er et rigtig svært og farligt sted lige nu, hvor han har brug for professionel hjælp. Og du kan ikke give ham al den hjælp, han har brug for. Hvis man er afhængig af hash eller stoffer, skal man hjælpes af professionelle mennesker. Mon hans forældre ved, hvordan det står til med ham? Eller er han måske flyttet hjemmefra?

Der er nemlig mange tilbud til unge, som er blevet afhængige af hash, stof eller piller. Der er også tilbud for pårørende, som i det her tilfælde kunne være dig. Man kan f.eks. klikke ind på KABS, som har en telefonrådgivning, hvor man kan ringe og tale om situationen og få gode råd til, hvad man kan gøre for den, man kender, som har et misbrug. Man kan også kontakte Misbrugsportalen, som også har en gratis rådgivning, og hos Netstof.dk kan man bl.a. andet skrive et brev, som en læge eller en psykolog besvarer. Alle kommuner har også tilbud til unge, der bruger stoffer og som også selvmedicinerer sig, uden at lægen er med i det. Det er ret farligt at blande og eksperimentere, så han skal have hjælp fra professionelle.

Det er rigtig vigtigt, at du passer på dig selv og ikke går rundt alene med det her. Hvis du ikke er klar til at tale med dine forældre om det endnu, kan det være, du kan tale med en af dine veninder, ringe til os på BørneTelefonen eller til en af de rådgivninger, jeg har linket til. Der er vigtigt, at der er nogen, der støtter dig, og det er også vigtigt, at du fortæller nogen om, hvordan du har det i kroppen. Når man har taget xanax, kan man godt mærke nogle bivirkninger i et stykke tid efter, man har taget dem. Det kan f.eks. være lidt angst. Derfor tænker jeg, at det måske ville være godt at tage en tur til lægen. Hvis du ikke lige har været alene ved lægen før, er det, du skal gøre, at finde dit gule sygesikringskort, hvor din læges telefonnummer og adresse står på, ringe til receptionen (som typisk har åbent mellem 9-14) og bestille en tid. Hos lægen kan du sige det hele, som det er. Hvis du er over 18 år, har lægen tavshedspligt, og det, du fortæller, vil derfor ikke komme videre.

Nogle gange kan det hjælpe at få snakket med en, der ved noget om det, man er bange for. Måske stopper de ting, du oplever i kroppen og hovedet, når du har snakket med din læge. Det kan også være, at lægen har nogle råd til, hvordan du kan give din krop og dit hoved noget ro.

Jeg vil slutte brevet her af med at sige, at det er helt rimeligt, at du er i tvivl, om du skal cutte kontakten til drengen fra byen, når han er det sted, han er lige nu. Nogle gange er den bedste måde, man kan hjælpe et andet menneske på, at sige at det gør for ondt at stå på sidelinjen og se på, at personen har det dårligt og bedøver sig selv med piller. Hvis du har kræfter til det, kan du evt. sige til ham, at du gerne vil hjælpe ham med at søge hjælp – eller hjælpe ham med at tale med en voksen tæt på ham, der kan hjælpe.

Hvis du gerne vil tale lidt mere om, hvordan du kunne gøre det, kan du ringe til en af de rådgivninger, jeg har henvist til, eller SMS’e eller ringe til os på BørneTelefonen på nummer 116 111 eller skrive til os på Chatten.

Det er rigtig godt, du har åbnet op og skrevet herind! Og det er vigtigt, at du fortsat passer rigtig godt på dig selv.

Kærlig hilsen
BørneTelefonen

Flere gode råd til unge Om alkohol

Når man er ung, kan det være, at man begynder at interessere sig for fester. Eller måske at ens venner, er begyndt at feste – og måske er nogen også begyndt at drikke øl og drinks til festerne?

Har du tanker som: Jeg føler, jeg skal drikke, for at være en del af fællesskabet. Det er som om, der er et gruppepres til festerne. Hvordan siger jeg fra? Jeg vil gerne prøve at drikke, men hvordan taler jeg med mine forældre om det? Jeg tror jeg har et alkoholproblem, hvordan får jeg hjælp til at komme ud af min afhængighed? Hvad kan der ske, hvis jeg drikke for meget? Min ven bliver altid for fuld, hvordan kan jeg hjælpe?

Tjek siden ud og find svar på dine spørgsmål. Du kan tage en quiz og finde ud af, om du kender til myterne om alkohol. Du kan også læse gode råd til, hvordan du drikker alkohol på en sikker måde eller du kan læse andre børns dilemmaer og se BørneTelefonen svar.

Alkohol og stoffer Andre der hjælper

Netstof

Rådgivning og information om alkohol og rusmidler. Find et behandlingstilbud.
Læs mere

Alkolinjen

Til dig, der drikker meget alkohol eller er pårørende til alkoholmisbrug