Brev
savn
hej BB
undskyld for det lange brev
jeg er en pige på 12 år. jeg er ret moden af min alder og langt fremme i forhold til mine klassekammerater, så har altid snakkede mere med nogle på de der 1-7 år ældre end mig. det samme gælder med familien jeg er ikke meget sammen med dem på min alder fordi jeg er ogs langt fremme i forhold til dem.
en af mine kusine på min mors side bor på fyn og jeg bor i Haderslev, hver gang jeg spørger min mor eller far om vi snart kan se hende igen siger de bare jaja og så går der måneder før det faktisk sker (ser hende kun 4 gange om året hvis jeg er heldig) min storebror prøver og prøver og prøver at få noget stablet på benene med hende men hver gang går min mors arbejde i vejen. jeg ved ikke hvad jeg skal gøre ved det for jeg er begyndt at selvskade fordi jeg simpelthen ikke kan klare det og det er som om jeg er ved at miste hende, jeg kan ikke gå 4-5 måneder uden at se hende så jeg begyndte at cutte
og min anden kusine som jeg ogs savner er jeg mindre sammen med men hun er 25, hun ved det dog ikke ligesom hende på fyn gør men hende drikker jeg alkohol med fordi min mor bliver så stang stiv at ligemeget hvad jeg spørger hende om siger hun ja, og min far bliver flov og skrider.
hvad kan jeg gøre for at ikke selvskade og drikke men mest af alt se dem mere (mine forældre ved det men de er ligeglade)
Pige, 12 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 12 år.
Tak for dit brev. Det lyder som om, at der er mange ting, som du ville ønske var anderledes i dit liv lige nu. Du må være ved at eksplodere af at gå rundt med de tanker alene. Derfor er det rigtig flot af dig, at du har skrevet herind, for vi vil meget gerne hjælpe dig.
Der er flere ting i dit brev, der bekymrer mig. Du skriver, at du er begyndt at cutte, fordi du ikke kan komme til at se din kusine ofte nok. Du skriver, at du er begyndt at drikke med din ældre kusine. Du skriver, at dine forældre er ligeglade, selvom de godt ved, at du har det svært for tiden. Jeg håber sådan, at mine ord kan hjælpe dig til at få det gode liv, du ønsker at leve.
For det første er det tydeligt, at din kusine fra Fyn betyder rigtig meget for dig. På den ene side er du meget heldig at have så god en veninde i hende. Men på den anden side er det bestemt ikke rart at føle, at man er ved at miste en af de vigtigste personer i ens liv. Det er flot, at dig og din bror allerede har prøvet så meget for at få hende mere at se. Her kommer nogle råd, der måske kan hjælpe dig:
Jeg spekulerer på, hvor gammel din storebror mon er… Måske kunne I sammen spørge jeres forældre, om I må tage toget eller bussen ned og besøge dem?
Ellers vil jeg foreslå dig at forklare dine forældre i et brev, at du gerne vil besøge din kusine noget oftere. Nogle gange er det lettere for voksne at forstå, når de får ting at vide på skrift og har tid til at læse det ordentligt.
Måske kan du og din kusine være sammen online? Du kender sikkert selv mulighederne bedre end jeg - måske kunne I spille et spil online sammen? Eller skype mens I bager en kage i hver jeres køkken?
Du skriver i dit brev, at du er meget moden af din alder. Nogle gange bliver man moden tidligt, fordi man bliver kastet ud i nogle voksenting, mens man stadig er barn. Du skal i hvert fald vide, at du som barn i Danmark har ret til at have det trygt og godt derhjemme. Derfor skal dine forældre passe godt på dig. Og jeg bliver lidt i tvivl, om de gør det? Du skriver nemlig, at din mor bliver stangstiv. Måske drikker hun for meget? Det kan have stor betydning for, hvordan du har det.
Du er begyndt at selvskade og at drikke med din kusine på 25 år. Ofte selvskader man, fordi der er mange svære ting i ens liv, som gør ondt i hjertet at tænke på. Så kan det nogle gange føles ”bedre”, at det gør ondt andre steder end i hjertet i et øjeblik. Men du skal vide, at der er andre måder at løse sine problemer på, end at gøre sig selv ondt. Du har ret til at få hjælp til at få det bedre, så du holder op med at cutte og, vigtigst af alt, holder op med at være ked af det. Du kan læse mere om selvskade og den hjælp, du kan få her https://www.lmsos.dk/
Er der mon andre, der ved, hvordan du går og har det? Når man oplever noget svært i livet, er det vigtigt at få delt de svære følelser og tanker med en voksen. Ellers er det som om, at følelserne og tankerne bliver så tunge og væmmelige, at man ikke kan være i sit eget hoved. Mon du kan komme i tanke om en voksen, som er god at snakke med til? Det kunne være en moster, en lærer, din kusines forældre eller måske en ven af familien...
Du har allerede taget det første store skridt ved at skrive til os. Derfor håber jeg meget, at du også tør tage det næste og fortælle en voksen omkring dig, hvordan du har det. Du er selvfølgelig også altid velkommen til at ringe eller skrive til BørneTelefonen på 116111.
De kærligste hilsener fra
BørneTelefonen.