Brev
Sælger Stoffer
Hey bb
Jeg har gået med det her problem i et par måneder nu.
Jeg bor sammen med mor og far og de har ikke mange penge så har ikke specielt mange ting som andre på min alder har (14)
Så jeg begyndte at sælge hash for en fyr jeg kendte. Ved godt det er dumt og har også fået arbejde i et supermarket før men det gav 2000kr om måneden og at sælge stoffer kan give 2000 på en nat
Jeg har tænkte på at fortælle mine forældre det men de er mega stereotype sorte. Mega kristne selvfølgelig så hvis jeg fortæller dem det smider de mig bare ud
men elsker seriøst pengene så ved ikke hvad jeg skal gøre.
Dreng, 14 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære dreng på 14 år
Mange tak for dit brev. Hvor er du bare sej, at dine tanker og din tvivl gør, at du skriver herind. Det skal du have stor ros for. Det må være svært at stå alene med.
Jeg kan godt forstå, at den nemme vej til penge, kan være svær at modstå. Du har oplevet, at det kan give dig noget af det, som dine kammerater også har.
Samtidig er du også en klog dreng, som godt kan se, at det kan være et skråplan….for hvad bliver det næste skridt? Og hvor går din egen grænse? Hvad ville det betyde for din fremtid, hvis du blev taget i at sælge hash?
Det kan bare være nogle af de ting, man kan have i tankerne, når man bevæger sig på kanten af loven - og at sælge hash er jo, som du sikkert ved, ulovligt i Danmark.
At kunne købe ting, som gør at man føler sig som en del af fællesskabet, kan være noget man bliver helt afhængig af. Det er naturligt, da hjernen simpelthen reagerer positivt på det. Så man får lyst til at tjene flere penge og købe flere ting. Derfor er det også vigtigt, at du hjælper hjernen med, ikke at blive ved at være afhængig af pengene. Det skal du nok have noget støtte til.
Er der mon nogen der har opdaget, at du laver noget hemmeligt om natten? Eller at du pludselig har mange penge?
Hvis der er nogen der har spurgt til det, kan det måske være fordi, at de bekymrer sig om dig?
Jeg synes bestemt ikke, at du skal stå alene i din situation. Jeg tænker, at det vil være godt at stoppe, inden det måske kan få en negativ effekt på din fremtid. Dit brev fortæller mig, at du nok også gerne vil gøre noget ved det.
Du skriver, at du har overvejet, at sige det til dine forældre, men at det ikke er muligt grundet deres kristne tro. Jeg tænker dog, at det ville være godt for dig at have nogle voksne at snakke med. Nogle som kan hjælpe dig, når du får brug for det.
Derfor synes jeg, at du skal overveje, om der måske er nogle andre voksne i din omgangskreds, som du kunne snakke med - det kunne f.eks. være en lærer, pædagog, en præst, en vens forældre eller et andet familiemedlem?
I nogle kommuner, findes der også noget der hedder SSP-medarbejdere. Det er en voksen, der blandt andet kan hjælpe børn og unge, der gerne vil væk fra noget kriminalitet.
Måske kan du søge efter SSP-medarbejder + navnet på din kommune, og læse mere?
Jeg håber, at du står ved den du er. Og gør det, som er rigtigt og ikke det, du selv beskriver, som dumt. Din indre værdi kan ikke måles med materielle ting, som kan købes for penge. Og du lyder som klog, omsorgsfuld og tænksom dreng, der godt ved, hvad der er rigtig og forkert.
Jeg ønsker dig alt det bedste i fremtiden!
De kærligste hilsner fra
BørneTelefonen