Sælger min kæreste?

Kære bb

jeg har en kæreste som før tog stoffer og røg hash og har solgt osv …. men han stoppede med det..

men hvergang jeg spørg om han sælger så bliver han sur og siger hvorfor tror alle det og bliver sur osv….

og nå jeg spørg ryger du så siger han nej skat self ik osv ….

hjælp mig tror i at han sælger ? :/

Pige, 16 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige

Tak for dit brev. Nogen gange kan det være svært at finde ud af, om man skal tro på det man bliver fortalt. Derfor er det godt, at du skriver ind. Det viser, at du bekymrer dig om ham og er en god kæreste.

Det er rigtig svært at sige, om han sælger eller ej. Men når jeg læser dit brev, kommer jeg til at tænke over nogle ting.

Dengang han stoppede, hvad hjalp ham til at stoppe den gang? Hvad får dig til at tro, han er begyndt igen? Prøv at tænke lidt på de to ting.

Nogle gange kan ens bekymring for andre, fyldet det hele. På den måde, kan man blive i tvivl om det er rigtigt, eller noget man bilder sig ind. Og så er det godt at tænke over, om der faktisk er grund til bekymring. Har din kæreste gjort noget, der får dig til at tro at han sælger igen? Eller er det fordi, at du bekymrer dig så meget om ham?

Du skriver, at han bliver sur, når du spørger ham. Måske bliver han såret over at alle tror, at han sælger igen? Prøv at tage en snak med ham, én gang for alle. Fortæl ham, at det ikke er fordi du ikke tror på ham, men fordi du rent faktisk bekymrer dig om ham og gerne vil hjælpe, hvis han har brug for det.

Det er også vigtigt, at du har nogen du kan tale med.

Det kan være rigtig svært, hvis én der er så tæt på har et afhængighedsproblem. Kender du nogen, du kan snakke med? Det kan være en veninde, en i familien eller måske en helt tredje. Tit, når man snakker med nogen om det der er svært, kan det gøre, at man ikke føler sig så alene i det. Det er vigtigt, at du passer på din kæreste, men endnu vigtigere at du passer på dig selv.

Måske du kender det i forvejen, men der er noget, der hedder DCAA – Dansk Center vedrørende Alle Afhængigheder. De hjælper bl.a. unge med deres afhængighed. De har en anonym rådgivning. Og faktisk har de også en hel side for pårørende. Hvis du har mod på det, kan du få nogle gode råd derfra. Du kan læse mere om dem her.

Du skal også vide, at du altid er velkommen til at ringe ind på BørneTelefonen - på 116 111. Her sidder rigtig søde rådgivere klar til at hjælpe dig.

Venlig hilsen BørneTelefonen

Flere gode råd til unge Om alkohol

Når man er ung, kan det være, at man begynder at interessere sig for fester. Eller måske at ens venner, er begyndt at feste – og måske er nogen også begyndt at drikke øl og drinks til festerne?

Har du tanker som: Jeg føler, jeg skal drikke, for at være en del af fællesskabet. Det er som om, der er et gruppepres til festerne. Hvordan siger jeg fra? Jeg vil gerne prøve at drikke, men hvordan taler jeg med mine forældre om det? Jeg tror jeg har et alkoholproblem, hvordan får jeg hjælp til at komme ud af min afhængighed? Hvad kan der ske, hvis jeg drikke for meget? Min ven bliver altid for fuld, hvordan kan jeg hjælpe?

Tjek siden ud og find svar på dine spørgsmål. Du kan tage en quiz og finde ud af, om du kender til myterne om alkohol. Du kan også læse gode råd til, hvordan du drikker alkohol på en sikker måde eller du kan læse andre børns dilemmaer og se BørneTelefonen svar.

Alkohol og stoffer Andre der hjælper

Netstof

Rådgivning og information om alkohol og rusmidler. Find et behandlingstilbud.
Læs mere

Alkolinjen

Til dig, der drikker meget alkohol eller er pårørende til alkoholmisbrug