Rygning og hash

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 15 år

Tak fordi du skriver herind med dit problem om, at du ikke tør sige til dine forældre, at du ryger cigaretter.

Hvordan mon dine forældre vil reagere, hvis du fortæller dem, at du ryger? Mon de bliver vrede, skuffede, kede af det, får du forbud mod at gå ud eller andet? Eller er de måske forstående overfor, at det kan være svært, at lade være med at prøve den slags og vil prøve at hjælpe dig ved at lave nogle regler om, at du ikke længere må ryge eller noget i den stil?

Måske kunne du starte med at sige det til en af dine forældre, så de ikke begge to sidder foran dig og hvis du også synes det er svært, kunne du måske skrive et brev til dem, ligesom du har gjort nu til os? Men inden du snakker med dem, skal du måske gøre dig klart, hvad der skal ske fremover? Hvis nu dine forældre siger, at det skal du holde op med, ville du så kunne forstå det og rette dig efter den regel eller vil du holde fast i, at du vil have lov til at ryge fremover? Du ved sikkert godt, at det er usundt og skadeligt at ryge og at det sikkert er derfor, at dine forældre ikke vil have, at du ryger. Samtidig er det jo også rigtig dyrt, når man begynder at ryge mere og mere og måske synes dine forældre, at du skal have muligheden for at bruge dine penge på noget andet? Jeg er lidt i tvivl, hvad dine tanker er, om du mon ønsker de skal acceptere at du ryger eller om du ønsker deres støtte til at stoppe igen? Uanset hvad, virker det til, du gerne vil inddrage dine forældre og det synes jeg er rigtig flot, at du ikke ønsker at gå og skjule de oplevelser du har og har haft omkring rygning/hash.

Hvordan har du det selv med rygningen og har du f.eks. snakket med din veninde om det? Ville i måske sammen kunne lave en aftale om at stoppe med at ryge, hvis det var det i ønskede og så bruge pengene på andre sjove ting? Måske I kunne støtte hinanden, og måske lave et mål, der hedder at når I ikke har røget i en måned, så går i en tur i biografen for at fejre det? Hvad mon du tænker om denne ide? Det er bare nogen forslag, men du kan jo tage dem med i dine overvejelser.

Du skriver også, at din veninde og dig har prøvet at ryge hash. Er det mon kun jer to eller er der andre i jeres omgangskreds, der også har prøvet det eller gør det jævnligt? Det er meget almindeligt, at unge på din alder begynder at eksperimentere med forskellige ting f.eks. at prøve at ryge hash. Men der er stor forskel på, at prøve det en gang eller to for sjov og så på at være i et miljø, hvor der jævnligt ryges hash. Hash er vanedannende og det kan være rigtig svært at lade være, når man først er kommet i gang, særligt hvis ens omgangskreds også ryger. Derudover er det jo også ulovligt, så man risikerer pludselig at være endt i en masse problemer, som man ikke helt kan overskue og som får en masse kedelige konsekvenser.

Når du nævner det i dit brev, er det mon så fordi du i virkeligheden godt ved, at det ikke er så godt og er lidt bekymret over at du har gjort det? Der er en hjemmeside der hedder U-turn, hvor du kan læse en masse om det at ryge hash og de kan også besvare en masse spørgsmål om risikoen ved at ryge hash, hvordan man stopper igen osv. Deres hjemmeside er:

http://www.uturn.dk/

Jeg håber, at du kan bruge mine råd til noget og måske, når du har tænkt lidt over det hele, så kunne du også ringe eller skrive til Børnetelefonen på 116111 eller logge på chatten på vores hjemmeside. Nogen gange er det rigtig rart, at få vendt tingene med en voksen der ikke kender en og på den måde få tænkt lidt mere over det hele og få flere gode råd til, hvad du kan gøre.

Kærlig hilsen BørneTelefonen

Flere gode råd til unge Om alkohol

Når man er ung, kan det være, at man begynder at interessere sig for fester. Eller måske at ens venner, er begyndt at feste – og måske er nogen også begyndt at drikke øl og drinks til festerne?

Har du tanker som: Jeg føler, jeg skal drikke, for at være en del af fællesskabet. Det er som om, der er et gruppepres til festerne. Hvordan siger jeg fra? Jeg vil gerne prøve at drikke, men hvordan taler jeg med mine forældre om det? Jeg tror jeg har et alkoholproblem, hvordan får jeg hjælp til at komme ud af min afhængighed? Hvad kan der ske, hvis jeg drikke for meget? Min ven bliver altid for fuld, hvordan kan jeg hjælpe?

Tjek siden ud og find svar på dine spørgsmål. Du kan tage en quiz og finde ud af, om du kender til myterne om alkohol. Du kan også læse gode råd til, hvordan du drikker alkohol på en sikker måde eller du kan læse andre børns dilemmaer og se BørneTelefonen svar.

Alkohol og stoffer Andre der hjælper

Netstof

Rådgivning og information om alkohol og rusmidler. Find et behandlingstilbud.
Læs mere

Alkolinjen

Til dig, der drikker meget alkohol eller er pårørende til alkoholmisbrug