Brev
rygning, alkohol & veninder
kære BB
jeg er en pige på 12 år der har ryddet mig ud i noget svært sammen med 2 andre veninder. en aften hvor vi var oz piger og 3 andre sammen, havde 2 af mine veninder & jeg besuttet at vi ville prøve grænser ved at drikke og ryge . da vi så sagde det til de andre flippede de helt ud & sagde at vi var alkoholiker og at hvis vi røg ville de tage hjem.
men inden vi havde nået at ryge, var de taget hjem. for at fuldføre vores “mission” røg vi så. vi var rigtigt bange for at den ene ville sladre til sine forældre. men vi stolede på hende. når men så idag tog de 2 veninder og jeg hjem til den ene og røg lidt.
da vi kommer tilbage til skolen, havde vi aftalt at vi ikke ville sige det til nogle. men den ene sagde de til næsten alle drengene. da vi så havde vores klasselære begynder hun på at der er noget i drenge og pige gruppen. da hun nævte pige gruppen sagde hun:” jeg tror der er noget i pige gruppen. noget om at afprøve grænser. rygning og alkohol:” & at hun ville finde ud af hvad der foregår.
jeg er nu rigtig bange for at den ene veninde har sladret og at mine forældre vil finde ud af det. jeg er lig så bange på de andres vegne. har i nogle råd til hvad jeg/vi kan gøre i denne har siation ??
hilsen pige der håber på det bedste
Pige, 12 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære du, der håber det bedste
Sikken en situation, du er kommet i. Det, der til en start var spændende, nemlig at prøve at ryge og drikke, er nu blevet vendt til angst for, hvad de voksne siger, og til konflikter i pigegruppen. Så jeg kan godt forstå, at du føler, du er i klemme.
Når nu det er kommet frem, vil jeg råde dig til, at I fortæller, hvad I har gjort. Det er nok den eneste måde, du kan få det ryddet af vejen og komme videre. Og selvfølgelig er det ikke behageligt at fortælle, for der er måske nogle voksne, der bliver sure, men jeg vil gætte på, at det bliver endnu mere ubehageligt, hvis I ikke siger det.
Jeg tænker, at det er godt, at I har en klasselærer, der bekymrer sig om jer og  passer på jer. For det første tænker jeg, er det jo ikke godt at ryge og drikke, når man er 12 år (det gætter jeg på, at du ved alt om)  og for det andet kan det nemt blive til et pres i gruppen, så nogen måske går med til at prøve det, fordi de er bange for at føle sig uden for gruppen. Så jeg håber, at I kan få en god snak i klassen om det.
Kærlig hilsen fra BørneTelefonen