Brev
rygning
hej jeg er en pige på 14 år, og jeg har et seriøst problem.
Jeg ryger rigtig meget, jeg ryger cirka 2 parker om dagen. Mine ven/inder har sagt jeg skal stoppe, men jeg kan ikke lade vær. Det er min kæreste der tvinger mig til at ryge og mine forældre ved det ikke, de ved at jeg har røget før men de ved ikke at jeg stadig gør det jeg sover hjemme hos min kæreste han må godt ryge så hans forældre siger ikke noget når vi kommer hjem til ham. hvad skal jeg gøre for at stoppe med at ryge og sige til min kæreste at jeg ikke vil ryge?????????????
Pige, 14 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 14 år,
Tak for dit brev. Hvor er det stærk, at du skriver om hjælp til at stoppe med at ryge.
Det lyder, som om du har gjort dig nogle gode tanker om at stoppe med at ryge. Jeg forstår godt, at det er svært for dig, specielt når din kæreste ryger. Dit problem med at stoppe rygning, er der mange, som kender til – både voksne og unge.
Først vil jeg sige til dig, at det er dejligt at læse, at du har veninder, der bekymrer sig om dit rygning og gerne vil passe på dig.
Som du sikkert godt ved, så er rygning vanedannende, og det er super svært for alle at stoppe med at ryge. Der er desværre ikke noget godt at sige om rygning. Så jeg håber, du holder fast i, at du vil stoppe og tager kampen op.
Der er flere måder, du kan få hjælp på. Men først tænker jeg, at det er vigtigt, at andre støtter dig fra den dag, du bestemmer dig for at stoppe.
Jeg ved godt, at dine forældre ikke ved det. Men kunne du som en start fortælle din forældre, at du er ked af, at du ikke har kunne holde dit rygestop? Fortælle dem at du har forsøgt, og nu har du brug for deres støtte?
Hvis det føles for svært at fortælle dem, så kunne du måske vise dem dit brev til mig – og mit svar? I dit brev forklarer du så klart og godt din situation.
Det er super vigtigt, at folk omkring ved, at du er i gang med et rygestop. Det kan være med til at aktivere dig, når din cigaretlyst kommer.
Måske bliver dine forældre sure, fordi du har brudt deres tillid. Omvendt kan de være stolte over, at deres datter er ærlig og gerne vil have hjælp – det er stærkt!
Har du mon fortalt din kæreste, at du faktisk med hjertet ønsker at stoppe med at ryge…. Jeg tænker, at det er vigtigt, at din kæreste forstår, at det virkelig er noget, du ønsker.
Du kunne bede ham om hans støtte den dag, du stopper. Måske har han lyst til at være med på et rygestop? Det er vigtigt, at han ved, at du virkelig mener det.
Du kunne fortælle ham, at du har bedt dine veninder og dine forældre om støtte, mens den svære tid står på. Så ved han, at andre omkring dig støtter dig i dit rygestop.
Jeg får lyst til igen at sige til dig, at det er så sejt, at du vælger at tage kampen op med rygning. Du et godt eksempel for andre unge.
Du kan læse mere om rygestop her:Stoplinien
Du kan altid ringe til BørneTelefonen 116 111, hvor der sidder voksne klar til at snakke.
Kærlig hilsen
BørneTelefonen