Problemer og hash

Hej
Jeg er en pige på 16 år som har en ven som bor på opholdsted… Han har det rigtig rigtig dårligt… ingen lytter på ham hverken hans sagsbehandler eller nogen af pædagogerne… Han er hele tiden trist og deprimeret… jeg vil rigtig gerne hjælpe ham men kæmper selv med mine egne problemer….

Han har røget rigtig meget hash og fik ham til og stoppe fordi jeg fortalte min baggrund med min familie og stofmisbrug… han skrev den anden dag at han havde røget hash fordi han følte sig presset.. vi fik snakket ud om det og sagde til ham at han skulle love mig han gik til en voksen næste gang han fik en trang…… idag skrev han havde røget hash igen.. blev rigtig sur og skuffet men følte ikke jeg kunne bilde mig det ind… han skrev noget som rystede mig mega dybt og blev rigtig ked af det…
Han skrev han røg ikke hash fordi han synes det var sjovt men fordi han havde det så dårligtog det føre stort set altid til de andre stoffer… senere skrev han han havde en plan og ville ik fortælle mig den og er bange for det er selvmord… Jeg ved ik hvad jeg skal gøre mere for og hjælpe ham…

Pige, 16 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 16 år

Tusind tak for dit brev og for at dele dine tanker med BørneTelefonen. Hvor er din ven bare heldig at have dig. Efter at have læst dit brev, er det tydeligt for mig at se, at du er en rigtig god og omsorgsfuld veninde.

Jeg kan godt forstå, at du er bekymret for din ven og at du rigtig gerne vil hjælpe ham. Du har allerede hjulpet ham rigtig meget. Det er formentlig også derfor, at din ven fortæller dig om sit hash-forbrug og hans plan. Fordi han synes, at du er en rigtig god veninde og at du er rigtig god snakke med.

Jeg tænker, at det er vigtigt at din ven får noget hjælp. Jeg får dog også lyst til at fortælle dig, at det ikke er dit ansvar at din ven får noget hjælp. Det er de voksnes ansvar.

Jeg kan læse mig til, at din var har en oplevelse af, at ingen, hverken pædagogerne på opholdsstedet eller hans sagsbehandler lytter til ham. Nogle gange skal de voksne desværre høre de samme mange gange, før de reagerer. Måske du kan støtte din ven i, at det er vigtigt, at han får fortalt de voksne omkring sig, hvordan han har det.

Måske kan du lige frem gøre de voksne opmærksomme på, at drengen har det rigtigt dårligt – og at han behov for, at de virkeligt tænker over, hvad de mere kan gøre for at hjælpe ham. Måske skal de læse det, vi to har skrevet til hinanden? Det er bare et forslag….

Jeg kommer til at tænke på, om du måske kan fortælle din ven om muligheden for en bisidder. En bisidder fra BørneTelefonen er en voksen, som kan tale med din ven. Og gå med din ven til møder med sin sagsbehandler. Bisidderen kan gå med ham for at støtte ham og hjælpe ham med at få sagt de ting, som han synes er vigtige. Og hjælpe med andre ting – for eksempel med kontakt til nogen, der kan hjælpe med sit stofmisbrug

Vores bisiddere har hjulpet rigtig mange børn og unge, der har haft det svært med at få den hjælp de har brug for. Hvis din ven gerne vil høre mere om, hvordan en bisidder kan hjælpe ham, kan han ringe til os på tlf. 116111. Han kan også læse mere her: https://bornetelefonen.dk/bisidder.

Jeg kan godt forstå, at du er bekymret for din ven. Dog tænker jeg, at det er vigtigt at du også lytter til dig selv og passer godt på dig selv. Måske det også kan være relevant for dig at dele dine bekymringer for din ven?  Kan du måske komme i tanke om nogen i dit netværk som du har tillid til og som du kan dele dine bekymringer med? Måske en anden god ven eller veninde? Måske din mor og far eller en helt tredje?

Jeg håber at din ven snart får noget hjælp – godt at han har en veninde som dig!

Kærlig hilsen BørneTelefonen

Flere gode råd til unge Om alkohol

Når man er ung, kan det være, at man begynder at interessere sig for fester. Eller måske at ens venner, er begyndt at feste – og måske er nogen også begyndt at drikke øl og drinks til festerne?

Har du tanker som: Jeg føler, jeg skal drikke, for at være en del af fællesskabet. Det er som om, der er et gruppepres til festerne. Hvordan siger jeg fra? Jeg vil gerne prøve at drikke, men hvordan taler jeg med mine forældre om det? Jeg tror jeg har et alkoholproblem, hvordan får jeg hjælp til at komme ud af min afhængighed? Hvad kan der ske, hvis jeg drikke for meget? Min ven bliver altid for fuld, hvordan kan jeg hjælpe?

Tjek siden ud og find svar på dine spørgsmål. Du kan tage en quiz og finde ud af, om du kender til myterne om alkohol. Du kan også læse gode råd til, hvordan du drikker alkohol på en sikker måde eller du kan læse andre børns dilemmaer og se BørneTelefonen svar.

Alkohol og stoffer Andre der hjælper

Netstof

Rådgivning og information om alkohol og rusmidler. Find et behandlingstilbud.
Læs mere

Alkolinjen

Til dig, der drikker meget alkohol eller er pårørende til alkoholmisbrug