Brev
Problemer hjemme og med venner
Hej bb
Er en 13 årig pige
Jeg skriver ind her fordi at jeg har det svært for tiden
andre synes slet ikke jeg har det svært og nogle gange synes jeg selv at jeg ikke har det svært.
For en måned siden prøvede jeg at ryge fordi jeg tænkte “what ever en dag skal man jo prøve det” jeg var bange, nysgerrig, jeg var bange for at ende som en taber, som den person folk ikke ville lave aftaler med.
Så mig og min bedste veninde vi røg en smøg. Nogle dage siden havde jeg sådan lyst til at gøre det igen, men jeg ved at det var dumt, men alligevel var det på en måde sejt, og modigt synes jeg. Så nok en uge siden røg jeg med nogle “venner” fra en klub om aften det var dejligt, men på den anden side havde jeg ikke lyst. Jeg rystede og kiggede ned i jorden.
Nogle dage senere blev jeg rigtig gode veninder med to piger som er et år ældre end mig, vi røg i frikvartererne og var nogle af de modige, og ligegyldige mennesker, og det elskede jeg så jeg blev ved. Endte som en fast ryger.
Mig og min bedste veninde blev opdaget af en pedel på vores skole, og nu hvor det er strengt forbudt at ryge på min skole så skulle min bedste veninde snakke med nogle på skolen med hendes forældre, heldigvis ikke mig fordi jeg sad ikke med en smøg, og den lærer der kom hen til mig og min bv havde jeg nemlig snakket med om rygning, om at jeg havde gjordt det.. Så vi var knyttet sådan nogle Lunde sammen.
Så jeg var så tæt på at blive bosted og min mor og far.. Tja hvis de fandt ud af det ville de gøre det værste mod mig.. Som at tage min mobil og droppe mine aftaler og få sturrerast.
Men her for leden snakket jeg med jer, og vi lavede en aftale om at jeg ville fortælle min mor det. Men jeg kunne ikke. jeg tænkte på alle de frygtelige ting der ville ske så jeg har overhovedet ikke fortalt noget som helst det vil jeg så blive ved med.
Til nytårs aften som så er for to dage siden skulle jeg være sammen med to af mine bedste veninder og min bedste ven, de alle måtte drikke undtagen mig.. Og jeg blev så sur på min mor fordi at jeg synes det var urimeligt at de måtte og jeg ikke måtte… Det endte så med at ingen måtte men jeg kom med en anden undskyldning så de troede at jeg måtte drikke.
Ja jeg tog hen til dem ved 23:00 tiden. Min bedste venindes mor var allerede fuld så vi fik noget alkohold fr min bv’s papbror hvilket jeg ikke kunne sige nej til fordi hvem vil finde ud af det?
Vi var så sindssyge fulde at jeg kan huske at vi gik mega langt gennem alt fyrværkerigen og det var iskoldt og vi havde bare ben men alt var ligemeget for vi havde det så sjovt så intet kunne ødelægge det. Vi gik rundt og råbte godt nytår også gik vi hjem og lavede tecilla shots det smagte dårligt men min bv tog rigtig mange så jeg ville også
Min bv fik alt for mange så hun var så fuld at hun ikke kunne stå på sine ben og jeg prøvede at hjælpe men hun ville ikke have hjælp til sidst kom hendes mor op og så at hun havde brækket sig over hele sengen, og jeg kan love her for at hun blev så stil tosset hun kaldte en et svin og hun fik så sturrerast og vi andre måtte spille ædru og vi blev så smidt hjem, og jeg er så bange for at min bv’s mor kunne se at vi var så fulde, og min mor og hendes mor snakker tit sammen så ved det ikke ender godt..
Kærlig hilsen den dumme pige
Pige, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 13 år
Jeg kan godt se, at det hele endte med at blive lidt for vildt nytårsaften... Og jeg kan godt forstå, hvis du er lidt nervøs for, hvad dine forældre vil sige, når de hører om det. Du har allerede haft ringet ind til BørneTelefonen for at få hjælp til at få sagt det til din mor - sejt gået! Men ind imellem er det alligevel for svært at få sagt, så måske har du brug for at ringe til os igen og øve dig lidt mere, før du taler med din mor? Det må du rigtig gerne gøre. Sådan er der faktisk også andre, der har brug for at øve sig, før de er klar.
Jeg kan godt se, at det ikke er så fedt at tænke på, at du måske vil få stuearrest og skulle undvære din telefon. Men som du selv siger, så er der nok en stor chance for, at din venindes mor fortæller din mor, hvad der er sket... Så måske vil det være bedre, hvis du siger til dine forældre "Jeg har noget, jeg vil fortælle jer. Jeg ved godt, at I nok bliver sure, men jeg vil hellere selv fortælle jer det"... Så kan dine forældre se, at du tager et ansvar, og at du faktisk gerne vil have at de får det at vide. Det kan altså nogle gange gøre, at de ikke bliver helt så sure.
Nogle gange skælder forældre ud, fordi de bliver forskrækkede. Måske har du set et barn løbe ud på vejen, og da barnets mor så fik hevet barnet ind i sikkerhed, så skældte hun det ud? Men måske begyndte hun også at græde af lettelse over, at der ikke var sket noget... Det er sådan, forældre kan have det. Men som barn hører man jo kun, at man bliver skældt ud - og at de voksne lyder vrede.
Jeg tror, at dine forældre måske godt kan blive forskrækkede, hvis de hører, hvad der skete nytårsaften. Men det er jo fordi, de vil passe på dig, og fordi de ikke vil have, at der sker dig noget. Så selv om det føles irriterende, at de vil bestemme over dig, så husk på, at det er noget de gør, fordi du er så vigtig for dem. Og fordi man som 13-årig godt kan have brug for, at de voksne hjælper eller støtter lidt - også selv om man faktisk kan de fleste ting selv.
Så jeg håber, du vil overveje at tale med dem. Og som sagt kan du bare ringe ind og snakke lidt mere med en rådgiver først, hvis det hjælper.
Kærlig hilsen
BørneTelefonen