Brev
Problemer derhjemme
Hej, jeg er en dreng på 16 år.
Jeg begyndte her for 2 år siden at ryge hash hvori det er blevet en vane. Første gang jeg blev taget med hash af min mor var for 6 måneder siden. Vi indgik dermed en aftale om at tie og min far fik intet at vide. Hvis han fandt ud af det vil han blive rigtig sur og voldelig og endda kunne finde på at smide mig ud hjemmefra.
Her for 3 dage siden blev jeg taget med det igen. Min mor blev rigtig sur og ked af det. jeg trives hellere ikkke så godt derhjemme og dette gjorde det meget værre. Jeg er tidligere blev slået som en del af “opdragelsen”. Min mor har stadig ikkke fortalt min far det, og jeg er mega bange for hans reaktion. Jeg har tænkt mig at flytte hjemmefra men ved ikke lige hvad min muligheder er.
Dreng, 16 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære dreng på 16 år
Tak for dit brev. Du skal have ros for at dele det, der er svært i dit liv med BørneBrevkassen.
Jeg kan forstå, at du har røget hash i et par år og at din mor nu har fundet ud af det. Du beskriver, at du har haft en barndom, hvor vold har været en del af "opdragelsen" og at du ikke trives derhjemme. Derudover er du rigtig bange for din fars reaktion, hvis han får kendskab til at du ryger hash. Ud fra hvad du beskriver, kan jeg godt forstå, at du er bange for hans reaktion.
Du er interesseret i at vide, hvad dine muligheder er ift noget hjælp.. Når jeg læser dit brev, bliver jeg nysgerrig på, om du har tillid til din mor..? Eller om der er andre voksne i dit liv, du stoler på..? Du nævner ikke noget om, hvad du laver til dagligt, men måske der er en voksen på din skole/arbejde, som du har tillid til..?
For jeg tænker, at det kunne være godt for dig at tale med en socialrådgiver på din kommune. Socialrådgiveren skal nemlig hjælpe dig (sammen med dig) med at finde ud af, hvad der kunne være bedst for dig, og hun/han ville kunne hjælpe dig i forhold til din situation i hjemmet og ligeledes med dit forbrug af hash...
Jeg kan ikke fortælle dig, hvad I sammen når frem til, men jeg ved, at nogle kommuner er i besiddelse af ungdomsboliger, og forskellige former for "kollektiver", men førend I kan nå frem til, hvad du ville have bedst af er hun/ nødt til at få indsigt i dit liv. Dvs. hvad sker der derhjemme, og at du ryger hash m.m.
Så ville du mon sammen med din mor kontakte jeres kommune, eller kan du komme i tanke om en anden voksen..? Hvis du ikke tænker, at du har en voksen i dit liv, der ville kunne hjælpe dig med at tage kontakt til jeres kommune, så skal du vide, at vi her i Børns Vilkår har et bisidderkorps. Bisidderkorpset er en gruppe af voksne, der har indgående kendskab til lovgivningen på børne- og ungeområdet. De ved derfor, hvad du har ret til. De kan være en god støtte, når du skal mødes med din socialrådgiver i kommunen m.m. Du kan læse om bisidderkorpset her på vores hjemmeside.
Du har mulighed for at ringe til BørneTelefonen og fortælle, at du har skrevet til BørneBrevkassen og at du gerne vil bede om en bisidder. Ring på telefon 116 111. Det er gratis og du kan være helt anonym!
Kærlig hilsen BørneBrevkassen
Flere gode råd til unge Om alkohol
Når man er ung, kan det være, at man begynder at interessere sig for fester. Eller måske at ens venner, er begyndt at feste – og måske er nogen også begyndt at drikke øl og drinks til festerne?
Har du tanker som: Jeg føler, jeg skal drikke, for at være en del af fællesskabet. Det er som om, der er et gruppepres til festerne. Hvordan siger jeg fra? Jeg vil gerne prøve at drikke, men hvordan taler jeg med mine forældre om det? Jeg tror jeg har et alkoholproblem, hvordan får jeg hjælp til at komme ud af min afhængighed? Hvad kan der ske, hvis jeg drikke for meget? Min ven bliver altid for fuld, hvordan kan jeg hjælpe?
Tjek siden ud og find svar på dine spørgsmål. Du kan tage en quiz og finde ud af, om du kender til myterne om alkohol. Du kan også læse gode råd til, hvordan du drikker alkohol på en sikker måde eller du kan læse andre børns dilemmaer og se BørneTelefonen svar.