Brev
Piller
Hej!
Jeg er en pige på 13, og tænker meget på det med piller og stoffer. Hvor meget morfin skal der til inden man dør af det. Og hvad sker der vis man indtager en mindre dosis??
Håber MEGET at i svarer, og at det ikke går i papirkurven.
Kærlig hilsen Mig
Pige, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 13 år
Tak, for dit brev, hvor er det godt at du har skrevet her. Man kan nemlig spørge os om alt, som man går og tænker på, eller har svært ved. Og så gør vi vores aller bedste for at give jer gode svar.
Det bekymrer mig, at du tænker på piller og stoffer. Jeg kan godt forstå, at det kan virke interessant, men det er vigtigt at man holder sig fra det. Det er meget farligt at tage piller/stoffer og selv den mindste dosis kan være meget skadelig.
Man kan aldrig vide med sikkerhed, hvad der i de stoffer og piller man får, hvis det ikke er en læge, der har givet dig dem.  Samtidig reagerer folk forskelligt på det og derfor er det meget farligt. Jeg kan derfor heller ikke give svar på, hvad der ville ske hvis man tager det ene eller det andet.
Jeg ved, at der er mange dårlige piller og stoffer, som bliver solgt på gaden, som man dør af og nogen får psykoser af stoffer. Det er aldrig til at vide, hvad der sker. Så det bedste er altså at holde sig fra det.
Det er helt naturligt, at man i din alder kan være nysgerrig på eksempelvis stoffer. Og måske kender du endda nogen, der har prøvet at tage noget. Men det er, som skrevet, farligt og det er umuligt at styre, hvad der sker, hvis man tager noget.
Måske kan du foreslår i skolen, at SSP kommer og fortæller om stoffer, så din klasse får viden om, hvad der kan ske, hvis man tager piller og stoffer. Det kan hjælpe mange til, at man ikke vil gøre det. Du kunne måske sige det til din lærer eller skrive på intra om, at du tænker, at det er vigtigt at få viden om?
Jeg tænker på, at du måske også kan prøve at ringe til BørneTelefonen på 116 111. Der sidder der altid voksne klar til at lytte og tale med dig. Jeg ved jo ikke præcis, hvornår du tænker på stoffer og i hvilken forbindelse, men det er også lettere for dig at fortælle lidt mere i telefonen eller måske på sms eller chat.
Kærlig hilsen
BørneTelefonen