Brev
På vej i det forkerte løbebane
Hej brevkasse
jeg har et problem
jeg er 14 år
en af mine gode veninder elsker at drikke og vi er tit sammen
jeg har ikke selv være fuld endnu men jeg får tit tanker om alkohol og cannabis og sex.
Kan i hjælpe mig med nogle gode råd eller noget til at komme væk fra det igen
Hilsen en fortabt pige
Pige, 14 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 14
Hvor er det godt, at du reagerer på, at du føler dig fortabt. Det er nemlig vigtigt, at man reagerer, når man har det sådan.
At din veninde elsker at drikke, betyder at hun har valgt at være en pige, der elsker at drikke. Det betyder ikke at du, fordi hun er din veninde, også behøver at være en pige, der elsker at drikke.
For selvom det er helt normalt for en teenager at tænke over ting, man endnu ikke har prøvet som for eksempel sex, cannibis og alkohol, så bliver de valg man tager en del af ens identitet. Det vil sige den måde, man ser sig selv på og den måde andre ser én på. Min tanke er, om hun mon drikker, fordi der en fortælling om, at hun ELSKER at drikke? Det kunne du måske få snak med hende om?
Mit råd til dig for at komme væk fra dine tanker om alkohol, cannabis og sex er, at du kan skrive et brev til dig selv om, hvem du ser dig selv som. Og måske du gerne vil være. Det er vigtigt, at du er fuldkommen ærlig overfor dig selv, for hvis du kan mærke, hvem du ønsker at være, kan ingen få dig til noget eller være nogen, som du ikke ønsker at være. Giver det mening?
Kærlig hilsen fra BørneTelefonen