Opholdssted

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære du

Tak for dit brev. Jeg vil meget gerne prøve at svare på dine spørgsmål, men jeg er bange for, at du måske bliver lidt skuffet over det, jeg skriver. Jeg kan nemlig ikke direkte hjælpe dig til at komme på opholdssted.

Som du måske ved, så er et opholdssted et sted, hvor unge kan bo, hvis deres forældre ikke er i stand til at passe ordentligt på dem. Det er den kommune, man bor i, som bestemmer, om man skal på opholdssted. Det vil kommunen tilbyde, hvis den unges trivsel er alvorligt truet. Dvs. hvis forældrene ikke passer ordentligt på deres barn.

Du fortæller i dit brev, at du har taget ecstasy, samt røget hash og cigaretter. Det bekymrer mig. Stoffer er super farlige. Og der skal ikke ret meget til, før man bliver afhængig eller måske tager skade.

Jeg kan ikke lade være med at tænke på, om det måske også er på grund af stofferne, at du gerne vil væk hjemmefra? Har du brug for at komme væk fra et miljø og nogle venner, som ikke er gode for dig?

Jeg fornemmer, at du ikke har prøvet at fortælle dine forældre om stofferne. Du tænker måske ikke, at de vil kunne hjælpe dig. De fleste forældre vil gerne hjælpe deres børn. Men nogle gange ved de måske ikke hvordan.

Kunne du evt. vise dem dit brev her og mit svar? Hvordan ville det være for dem, at de stille og roligt kunne læse, hvor svært du oplever det hele lige nu? Kunne du undgå at det blev til en konflikt, hvis du prøvede at nå igennem til dem på den måde? Du kunne også fortælle dem om ForældreTelefonen. Den kan de ringe til, hvis de gerne vil have gode råd til, hvordan de bedst hjælper og passer på dig. De kan ringe på 35555557.

Kunne det også være en mulighed for dig at snakke om dine problemer med nogle andre fra din familie? Måske en tante eller en bedstemor, som du stoler på? Eller kender du en rar lærer på skolen, som ville være ok at fortælle det til?

Du kan også selv tage direkte kontakt til din kommunes børne-, unge- og familieafdeling. Her skal du bede om at tale med en sagsbehandler, som du kan fortælle om dine vanskeligheder med at få støtte fra dine forældre og dit ønske om flytte på opholdssted.

Dine forældre behøver ikke vide, at du kontakter kommunen. Men hvis kommunen skal hjælpe dig, så vil de være nødt til at undersøge, hvordan det står til hjemme hos dig. Derfor vil de være nødt til at inddrage dine forældre på et tidspunkt.

Har du for resten tænkt på, om der er andre ting (end at flytte), der kunne hjælpe på, hvordan du trives med dine forældre? Det ville en sagsbehandler måske spørge dig om, så det kan du lige have i baghovedet.

Børns Vilkår kan give dig en bisidder, som kan være med, hvis du vil tale med kommunen. Hvis du vil vide, hvad vores bisidder-ordning mere præcist handler om, så læs her

Du kan ringe til os på 116 111, hvis du tænker, at en bisidder vil være hjælpsom for dig.

Du kan også bare ringe, hvis du gerne vil tale din situation igennem i dybden. Det vil nok under alle omstændigheder være rigtig rart for dig at få en snak med en af vores rådgivere.

Kærlig hilsen fra BørneTelefonen

Flere gode råd til unge Om alkohol

Når man er ung, kan det være, at man begynder at interessere sig for fester. Eller måske at ens venner, er begyndt at feste – og måske er nogen også begyndt at drikke øl og drinks til festerne?

Har du tanker som: Jeg føler, jeg skal drikke, for at være en del af fællesskabet. Det er som om, der er et gruppepres til festerne. Hvordan siger jeg fra? Jeg vil gerne prøve at drikke, men hvordan taler jeg med mine forældre om det? Jeg tror jeg har et alkoholproblem, hvordan får jeg hjælp til at komme ud af min afhængighed? Hvad kan der ske, hvis jeg drikke for meget? Min ven bliver altid for fuld, hvordan kan jeg hjælpe?

Tjek siden ud og find svar på dine spørgsmål. Du kan tage en quiz og finde ud af, om du kender til myterne om alkohol. Du kan også læse gode råd til, hvordan du drikker alkohol på en sikker måde eller du kan læse andre børns dilemmaer og se BørneTelefonen svar.

Alkohol og stoffer Andre der hjælper

Netstof

Rådgivning og information om alkohol og rusmidler. Find et behandlingstilbud.
Læs mere

Alkolinjen

Til dig, der drikker meget alkohol eller er pårørende til alkoholmisbrug