Brev
Narkoluder
Hej brevkasse.
Jeg er en pige på 18 år og er i meget store problemer..^
Som 17 årig valgte jeg at tage et job som prostitueret som førte mig til stofmisbrug, da jeg ikke kunne holde til presset. det bliver værre og værre. og jeg overvejer at prøve selv selvmord igen.
Har prøvet 2 gange men begge mislykkedes. den ene med en overdosis på piller og den anden med stærke rengøringsmidler.
Vil håbe at 3. gang er lykkens gang.
Jeg har en bestemt kunde der ca. kommer hver anden dag, han kan godt finde på at piske mig og slå mig meget hårdt så det ret så ubehageligt. Men vil ikke sige imod da jeg har brug for pengene.
Jeg har en kæreste der synes det er fint nok.
han kan godt se på mig at jeg snart ikke kan mere, pga. alt den vold, sex og piller.
Håber at i kan hjælpe mig.
Hilsen den slidte satan
Pige, 18 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 18 år.
Tak for dit brev. Jeg kan godt forstå, at du ikke kan holde til mere. Det lyder som et meget hårdt liv, du lever både fysisk og psykisk.
Jeg bliver meget bekymret for dig, når du skriver, at du overvejer at tage dit eget liv. Er det mon noget, du går og planlægger, altså hvornår og hvordan det skal ske? Hvis ja, vil jeg gerne lige starte med at give dig dette telefonnummer og link til Livslinien: 70201201 og http://www.livslinien.dk/.
Hvis du skulle stå en dag/aften/nat og ikke kunne se nogen vej ud andet end at tage dit eget liv, så vil jeg stærkt opfordre dig til at ringe til dem med det samme. De er vant til at tale med folk i stor smerte og vil meget gerne hjælpe.
Jeg sidder og tænker på, hvorfor du ”valgte”, at blive prostitueret for over et år siden? Var det penge, du manglede? Eller var der mon en, som pressede dig til det? Jeg fornemmer klart på dig, at du vil ud af det nu. Det er derfor vigtigt, at du får noget hjælp – også til at håndtere årsagen bag, at du i første omgang valgte at prostituere dig. Kender du mon RedenUng: http://www.redenung.dk/? De tilbyder rådgivning til prostituerede og er et godt sted at få hjælp. Og du kan ringe til dem fortroligt.
Det må være hårdt for dig, at du også oplever meget fysiske grænseoverskridende ting, som at blive pisket og slået af en af dine kunder. Jeg kan høre på dig, at du gerne vil sige nej. Men ikke ser det som en mulighed pga. pengene. Jeg kan godt forstå, det kan være svært, at passe på sig selv, når man står i den situation. Men du kunne overveje, om det alligevel ikke er et vigtigt ja til dig selv, hvis du fik sagt nej til ham. På den måde vil du lytte til dig selv – og måske derigennem få endnu mere mod til også at søge mere hjælp.
Det undrer mig, at din kæreste synes, det er fint nok. Måske siger han sådan, for at vise dig, at han holder af dig uanset? Men ville han ikke kunne støtte dig bedre på andre måder? Du skriver f.eks., at han godt kan se, at du er ved ikke at kunne mere. Ville han kunne hjælpe dig med at kontakte RedenUng?
Har du mon andre i dit liv, som ved at du prostituerer dig selv og har et stofmisbrug? Forældre eller venner? Og er det nogle, du kunne bede om hjælp nu, hvor du ikke kan fortsætte med at leve et så hårdt liv? Nogle gange skal man blot række hånden ud for hjælp – så er den der.
Jeg håber virkelig, du finder styrken til alene eller sammen med andre at søge hjælp, så dit liv kan komme på rette køl igen. Du er altid velkommen til at ringe til BørneTelefonen på 116111. Så vil vi gøre alt, hvad vi kan for at hjælpe dig videre eller bare snakke om tingene.
De allervarmeste hilsner og håb for en lys fremtid
Børnetelefonen
Flere gode råd til unge Om alkohol
Når man er ung, kan det være, at man begynder at interessere sig for fester. Eller måske at ens venner, er begyndt at feste – og måske er nogen også begyndt at drikke øl og drinks til festerne?
Har du tanker som: Jeg føler, jeg skal drikke, for at være en del af fællesskabet. Det er som om, der er et gruppepres til festerne. Hvordan siger jeg fra? Jeg vil gerne prøve at drikke, men hvordan taler jeg med mine forældre om det? Jeg tror jeg har et alkoholproblem, hvordan får jeg hjælp til at komme ud af min afhængighed? Hvad kan der ske, hvis jeg drikke for meget? Min ven bliver altid for fuld, hvordan kan jeg hjælpe?
Tjek siden ud og find svar på dine spørgsmål. Du kan tage en quiz og finde ud af, om du kender til myterne om alkohol. Du kan også læse gode råd til, hvordan du drikker alkohol på en sikker måde eller du kan læse andre børns dilemmaer og se BørneTelefonen svar.