Brev
Mit første kys var til en fremmed
Jeg er en pige på 16 år.
For snart to dage siden, var jeg i byen med mine veninder. Inden da havde vi gjort os klar sammen. Vi havde drukket lidt forskellig og jeg, der stadig er lidt ny i det hele, fik lidt for meget.
Da vi kom ind til byen og ind på det feststed vi skulle være på, var jeg fuld og havde meget svært ved at styre mine handlinger. Der er meget jeg ikke kan huske, men jeg ved i hvert fald, at jeg ente med at kysse med en fyr, jeg aldrig har snakket med.
Det var mit første kys og jeg kan ikke engang huske, hvordan fyren så ud.
Jeg fortryder det rigtigt meget. Især fordi det skete under disse omstændighedder.
Jeg spiller okay overfor alle andre, men sandheden er, at jeg føler mig billig og dum.
Det giver mig en dårlig fornemmelse når jeg tænker tilbage på aftenen og jeg er lidt bange for at gå i byen nu.
Tænk hvis jeg stødte på ham.
Pige, 16 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 16 år,
Hvor er det godt, at du skriver, når de her tanker fylder hos dig. Jeg ved, at der er mange unge, der kan genkende de følelser du beskriver.
Når jeg læser dit brev, så tænker jeg, at der har været meget nyt for dig i den oplevelse: Det er stadig nyt at drikke og gå i byen. Måske var det endda første gang, du oplevede følelsen af, at have fået lidt for meget? Og så var det også dit første kys. Når man oplever den slags nye ting, er det naturligt, at man tænker meget på, hvordan man har det med det hele og hvad der egentlig skete.
Måske har det været en smule utrygt for dig? Det kan nemlig godt føles lidt utrygt, når alkohol har givet én følelsen af, at man ikke helt gjorde, som man måske plejer. Man kan føle, at man mister kontrollen og det kan godt være lidt ubehageligt.
Men det gør det hverken dumt, billigt eller forkert.
Jeg tænker, at du lyder som en fornuftig og ærlig pige, der tænker over dine handlinger og er god til at mærke efter. Det er sejt! Man kan sige, at du har taget hul på noget helt nyt i dit liv, med at gå i byen og drikke dig lidt fuld. Og ligesom med alt andet nyt, skal man lige lære det at kende. Det er helt naturligt. Man kan sige, at du er i gang med, at lære dig selv at kende på det område.
Mange oplever, at når de får for meget at drikke, kan man føle, at man kommer til at sige eller gør noget man fortryder.
Lige netop de følelser, er med til, at man lærer sine grænser at kende. Både grænser ift. hvor meget man har lyst til at drikke og om man overhovedet har lyst til at drikke. Men også, hvordan man kan mærke sine grænser, ift. at kysse eller tale med én, man f.eks. møder til en fest.
Det vigtigste er, at fortælle dig, at der ikke er noget forkert i det du har gjort. Men at du kan bruge den her oplevelse til, at mærke hvor lige præcis din grænse går. Og så er det okay at sige fra - både til alkohol, eller at kysse til en fest.
Måske kunne det være mere trygt for dig, hvis du lavede en aftale med dig selv om, at du ikke ville drikke næste gang, du skal i byen? Det kan også være, at du kan tale med dine veninder om det? Hvis I skulle møde ham fyren igen, kan de måske hjælpe dig med, at sige fra over for ham, hvis du ikke vil tale med ham?
Tit er det mest i ens egne tanker, at man føler, at man har gjort noget galt. Ofte kan det være en hjælp, f.eks. at snakke med en veninde om den aften og høre, hvordan hun oplevede det, så I sammen kan få sat ord på det, som man bekymrer sig over, eller er ked af. Og måske også det, man synes var sjovt og rart?
De bedste hilsner
BørneTelefonen