Brev
Misbrug
Jeg er en pige på 14 år.
For en måned siden fandt min mor ud af at jeg røg hash, fordi nogle veninder valgte at sladre. Jeg har nu haft flere samtaler med en misbrugskonsulent fordi de mener at jeg har et misbrug, men jeg mener ikke selv at jeg har et.
Jeg ryger hash nærmest hver dag og tager stoffer engang i mellem. Jeg har aldrig selv betalt for stoffer. Det betaler min storebror for mig. Jeg forstår ikke hvorfor jeg skal have flere samtaler med kommunen osv. Når jeg ikke har et misbrug og når det ikke hjælper at snakke om det?
De tror at det er fordi at jeg har det dårligt psykisk, da jeg har været indlagt til sammen i et år og har en svær depression. Men jeg rygge hash og tager stoffer kun fordi at det er sjovt (?) hvis man kan bruge det ord. Det er fedt at føle sig væk fra virkeligheden og være i en helt anden verden.
Min mor er ligeglad, hun siger bare at jeg ikke må ryge hash mens hun ser på det. Så hvad er meningen med at jeg skal snakke med en misbrugskonsulent osv. ?
Pige, 14 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 14 år
Tak for dit brev. Det må være en lidt speciel følelse at gå rundt med, når alle omkring dig mener, at du har et problem med hash og andre stoffer, og du ikke selv mener, der er noget problem. Men når du skriver om din svære depression, og at du har været indlagt, tror jeg, du har brug for hjælp for at få det bedre.
Virkeligheden skal helst ikke være noget, man har lyst til at komme væk fra, men noget rart og behageligt at være tilstede i. Og når man bruger hash og andre stoffer til at komme væk fra virkeligheden, er man på vej ud i et misbrug, man har brug for hjælp til at komme ud af igen. Det vil jeg meget gerne forsøge at give dig nogle ideer til.
Din mor fandt ud af det, da nogle af dine veninder valgte at fortælle det til hende. Hvad synes du om det? Måske har du været sur på dem lige siden, men jeg synes, at det faktisk er de bedste veninder, man kan få. De tør risikere jeres venskab ved at gøre noget, de synes er nødvendigt for, at du får det bedre. Hvis du ikke synes det lige nu, håber jeg, at du en dag når frem til, at de faktisk gjorde det for at hjælpe dig.
Du spørger, hvorfor du skal snakke med misbrugskonsulenten, når din mor er ligeglad, og bare ikke vil have, at du ryger hash, mens hun ser på. Måske er din mor ikke ligeglad, men ved bare ikke, hvordan hun kan hjælpe dig? Jeg synes, at du skal snakke med misbrugskonsulenten for din egen skyld – og ikke for din mors eller andres skyld. Det er dit liv. Misbrugskonsulenten er uddannet i at hjælpe unge ud af misbrug. Derfor kan jeg forestille mig, at du vil kunne få en masse råd, du vil kunne bruge.
Misbrugskonsulenten vil sikkert fortælle nogle ting og stille dig nogle spørgsmål, der vil gøre dig vred. Præcis på samme måde, som jeg sikkert også har skrevet nogle ting her i brevet, du ikke bryder dig om og ikke er enig i. Det kan skyldes, at hashen og de andre stoffer har givet dig en ”flugt” fra hverdagens problemer. Og tanken om at skulle undvære den flugt kan måske virke skræmmende.
Men alt det vil misbrugskonsulenten også kunne hjælpe dig med. Det er nemmere at hjælpe en, der rækker hånden frem, og derfor vil jeg foreslå dig at prøve at lade ham eller hende hjælpe dig. Måske vil det gøre dig utryg at lade andre hjælpe dig. Men det bedste du kan gøre for at blive tryg igen, er at fortælle åbent om utrygheden.
Jeg håber, du har fået nogle ideer, du kan bruge. Du er altid meget velkommen til at skrive eller ringe.
Kærlig hilsen BørneTelefonen