misbrug

Hej.
Næsten alle af mine venner tar stoffer, og drikker meget alkohol.
De tilbyder mig stoffer hver gang vi er sammen, jeg siger altid nej tak, da jeg ikke har lyst til at prøve det.
Jeg har sagt til dem at jeg ikke har det så godt med at de gøre det, men de kan ikke stoppe, eller det er det de siger.
Jeg er bange for ta de ender dårligt og jeg ved ikke hvad jeg skal gøre.

Pige, 15 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 15

Tak for dit brev her til brevkassen. Jeg tror dine venner er rigtig heldige, at de har dig som ven. Du er nemlig en, der på den ene side har modet til at fortælle dem, at du ikke har det så godt med deres forbrug af stoffer og alkohol. Og på den anden side er du samtidig en, der har styrken til selv at takke nej, når de tilbyder dig noget.

Det kan godt være svært at være en af de eneste, der takker nej. Når du takker nej, viser du dine venner, at man sagtens kan være sammen med sine venner, uden at man behøver tage noget. Og måske kan det være med til at gøre det nemmere for dine venner at nedsætte deres forbrug eller måske helt stoppe.

Dine venner fortæller dig, at de har svært ved at stoppe med deres forbrug. Og det kan også være rigtig svært at gøre selv, hvis man ikke får hjælp og støtte til det. Og afhængigt af, hvilke stoffer de tager og hvilke mængder kan det måske også være nødvendigt med nedtrapning eller måske noget medicin mod abstinenser. Derfor kunne du måske, når du snakker med dine venner foreslå dem at opsøge hjælp?

Siden https://netstof.dk/ er rigtig god. Her kan dine venner få information og rådgivning om alkohol, hash og andre stoffer. De kan skrive til brevkassen og debattere med andre unge gratis og anonymt. Har de brug for at snakke med nogen ansigt-til-ansigt, så kan de bruge hjemmesidens Danmarkskort til at finde et tilbud i nærheden. Netstof har også et stort leksikon, hvor de kan læse om de forskellige stoffer og deres effekter og bivirkninger. Måske kunne du foreslå nogle af dine venner, at I sammen kunne gå ind og kigge på hjemmesiden?

Dine venner kan måske også have brug for, at nogle voksne omkring dem hjælper dem? Det kan være en lærer på skolen, der kunne få nogen ud og snakke med hele klassen om misbrug? Eller måske en pædagog fra klubben? Det kan også være, at nogle af dine venner har nogle forældre, der vil være gode til at hjælpe og støtte dem? Og måske kunne du tilbyde nogle af dine venner, at du kunne være med, når de skal fortælle det til deres forældre?

Jeg håber, du har kunnet bruge nogle af mine idéer, og at du måske har fået lyst til at foreslå nogle af dem til dine venner. Jeg ønsker dig og dine venner alt det bedste fremover, og håber du holder fast i at takke nej. For det er både ulovligt og farligt.

Hvis du eller nogle af dine venner får behov for at snakke, er I altid velkomne til at skrive eller ringe til BørneTelefonen på 116 111.

Kærlig hilsen BørneTelefonen

Flere gode råd til unge Om alkohol

Når man er ung, kan det være, at man begynder at interessere sig for fester. Eller måske at ens venner, er begyndt at feste – og måske er nogen også begyndt at drikke øl og drinks til festerne?

Har du tanker som: Jeg føler, jeg skal drikke, for at være en del af fællesskabet. Det er som om, der er et gruppepres til festerne. Hvordan siger jeg fra? Jeg vil gerne prøve at drikke, men hvordan taler jeg med mine forældre om det? Jeg tror jeg har et alkoholproblem, hvordan får jeg hjælp til at komme ud af min afhængighed? Hvad kan der ske, hvis jeg drikke for meget? Min ven bliver altid for fuld, hvordan kan jeg hjælpe?

Tjek siden ud og find svar på dine spørgsmål. Du kan tage en quiz og finde ud af, om du kender til myterne om alkohol. Du kan også læse gode råd til, hvordan du drikker alkohol på en sikker måde eller du kan læse andre børns dilemmaer og se BørneTelefonen svar.

Alkohol og stoffer Andre der hjælper

Netstof

Rådgivning og information om alkohol og rusmidler. Find et behandlingstilbud.
Læs mere

Alkolinjen

Til dig, der drikker meget alkohol eller er pårørende til alkoholmisbrug