Kære Pige på 13 år.

Hvor er det godt, at du har skrevet herind til børnetelefonen. Jeg synes virkelig du er sej, at du ikke ryger eller drikker, selvom du faktisk bliver tilbudt det ofte af dine venner.

Du har helt ret i at dine venner er meget unge i forhold til at drikke alkohol og ryge. Jeg tror du skal tænke, at det er sejt at være en tør kiks. Du viser dine venner, at det er helt ok, at man ikke drikker og ryger og hvis det betyder at være en tør kiks, så er det bedre end at ryge og drikke. Du viser, at man godt kan have det sjovt og være med uden at skulle drikke og ryge.

Måske dine venner godt ved, at det er fjollet og dumt at ryge og drikke, men de har bare svært ved at sige nej eller sige fra. Det kan være rigtig svært at stoppe, når man først er startet. Og det kan være rigtig svært at være den første, som siger nej tak. Men ved at du faktisk siger nej, hjælper du dem til at se, at det er fjollet og forhåbentligt stopper de igen.

Det er meget tidligt at starte med at ryge og drikke. Måske kunne du foreslå dem at lave noget andet sammen end at drikke og ryge. Måske er der noget, I er glade for at lave allesammen. Måske det kunne være en mulighed?

Inde på vores hjemmeside kan du læse om, hvordan alkohol påvirker kroppen og der er breve fra andre unge, som har skrevet herind og fået svar. Måske kan du kigge på det og få inspiration til at snakke med dine venner om, hvorfor du siger nej til at ryge og drikke. Jeg indsætter et link her: unge og alkohol.

Du skal vide, at det er virkelig sejt og modigt, at du siger nej tak. Det vil hjælpe dig fremover, til at stå fast på det du tror på, er det rigtige. Pas på dig selv og husk at det er sejt at være en tør kiks.

Kærlige hilsner fra Børnetelefonen.

Flere gode råd til unge Om alkohol

Når man er ung, kan det være, at man begynder at interessere sig for fester. Eller måske at ens venner, er begyndt at feste – og måske er nogen også begyndt at drikke øl og drinks til festerne?

Har du tanker som: Jeg føler, jeg skal drikke, for at være en del af fællesskabet. Det er som om, der er et gruppepres til festerne. Hvordan siger jeg fra? Jeg vil gerne prøve at drikke, men hvordan taler jeg med mine forældre om det? Jeg tror jeg har et alkoholproblem, hvordan får jeg hjælp til at komme ud af min afhængighed? Hvad kan der ske, hvis jeg drikke for meget? Min ven bliver altid for fuld, hvordan kan jeg hjælpe?

Tjek siden ud og find svar på dine spørgsmål. Du kan tage en quiz og finde ud af, om du kender til myterne om alkohol. Du kan også læse gode råd til, hvordan du drikker alkohol på en sikker måde eller du kan læse andre børns dilemmaer og se BørneTelefonen svar.

Alkohol og stoffer Andre der hjælper

Netstof

Rådgivning og information om alkohol og rusmidler. Find et behandlingstilbud.
Læs mere

Alkolinjen

Til dig, der drikker meget alkohol eller er pårørende til alkoholmisbrug