Mine kæreste har et misbrug

Hej

Jeg er en pige på 15 og min kæreste har været i et misbrug siden han var 11 han er 16 nu. Han er i behandling men jeg syntes stadig at det gør noget for vores forhold på den dårlige måde. Eller ja jeg ka jo ik gøre så meget andet en at være der for ham.

Han ruller tit når vi er sammen og ryger dem også nogle gange foran mig. Jeg ryger også men det bare smøger. Men når han er skæv bliver han altid så stille og depri og hver gang jeg prøver at være lidt sjov trakker han sig. Han ryger dog næsten aldrig foran mig mere da han godt selv ka se det.

Han er den eneste i hans vennegruppe der har et misbrug de andre gør det bare lidt for sjov en gang i mellem. Btw vi snakker om hash men også andre former for stoffer som coke og ecstasys

Hans venner for ham altid til at gå væk når han skal ryge en pind så alle hjælper lidt til med at mindske hans forbrug. Men jeg vil virklig gerne gøre mere for ham?

Pige, 15 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære 15-årige pige,

Mange tak for dit brev. Hvor er det godt, at du skriver herind til BørneTelefonen, for jeg kan virkelig høre, at du har brug for hjælp.

Først vil jeg fortælle dig, at jeg synes det er meget omsorgsfuldt at du skriver. Du har en kæreste med et misbrug, som du virkelig gerne vil hjælpe og det håber jeg, at jeg kan hjælpe dig med i mit svar.

I brevet skriver du, at din kæreste har haft et misbrug gennem 5 år, fra han var 11-16 år. Det er lang tid for en meget ung dreng og jeg kan sagtens forstå, at du bekymrer dig for ham.

Når du fortæller om hans misbrug, så virker det som om, det er et rimelig stort misbrug han har. Derfor kan jeg sagtens forstå, at du gerne vil gøre noget for ham.

Hvad tænker du om at snakke med ham om hans misbrug? Måske gør I det allerede. Men måske kan det også være svært, da din kæreste måske ikke føler misbruget er så stort – eller også kan han skamme sig over det.

Det er et sårbart emne, men jeg synes du skal fortælle ham, at du ikke bryder dig om, at han ryger, men at du gerne vil være der for ham, selvom det er svært. Det kan være, du allerede har sagt det til ham før, og det kan være, at han allerede godt ved, at det er sådan du har det. Men måske det kunne være rart at sige højt igen.

Jeg har nemlig talt med unge pårørende før, og flere har fortalt mig, at de kan gå og bygge en stor klump op i maven, hvis de ikke får sagt deres følelser højt. Måske du en rolig aften kan sige:

“Jeg holder af dig, og jeg kan mærke, at dit misbrug virkelig går mig på i øjeblikket. Jeg ved, du er i behandling, og det er jeg så glad for. Men nogle gange er det så svært for mig, og jeg ville sådan ønske, at du stoppede med at tage stoffer i morgen. Sådan ved jeg godt, det ikke er, men jeg har nogle gange brug for at sige det højt. Det håber jeg, er okay.”

Hvordan tror du, det kunne være at sige for dig?

Du fortæller i dit brev, at din kæreste lige nu er i behandling. Hvor er det godt, at der er sat en behandling i gang for at hjælpe ham. Det er første skridt henimod at komme ud af misbruget. Jeg ved dog også fra andre pårørende, jeg har talt med, at et behandlingsforløb godt kan være svært at være i – også når man oplever det på sidelinjen som pårørende.

I begyndelsen af behandlingen håber man som pårørende tit, at misbruget kommer til at gå over meget hurtigt. Man kan hurtigt sidde med en følelse af at blive skuffet gang på gang, fordi nu troede man lige, at behandlingen kunne fjerne misbruget med det samme. Måske du også kan have det sådan nogle gange? Det er i hvert fald meget naturligt.

Derfor vil jeg også gerne foreslå dig at kigge på denne hjemmeside: Pårørende – Dansk Misbrugsbehandling

Her kan du møde andre pårørende og høre deres historie, og du kan også ringe på tlf. 78 79 23 05 og tale anonymt med en rådgiver, der er vant til at tale med pårørende til mennesker med misbrug. Rådgiverne ved en masse om, hvordan det er at være pårørende, og de kan komme med gode råd til, hvordan du kan støtte din kæreste og passe på dig selv.

Jeg kommer nemlig også til at bekymre mig om dig.

Jeg tænker på, om du har delt dine tanker med andre? Du skriver, at vennerne godt kender til misbruget. Men er det noget, du taler med en voksen omkring? Jeg spørger, fordi jeg synes, det ville være en rigtig god ide, at du åbnede op om de følelser og tanker, du går med omkring din kæreste misbrug.

Nu ved jeg ikke, hvordan du har det med dine forældre, men måske du kunne tale med dem? Nu ved jeg heller ikke hvordan dit forhold er til hans forældre, men måske du også kunne udtrykke din bekymring over for dem.

Jeg ved godt, at det kan være rigtigt svært at tale om. Måske føler man også lidt, at man sladrer/stikker sin kæreste i ryggen ved at sige det højt til andre. Men sådan er det ikke. Du har nemlig også brug for at tale med nogen om dine tanker, og du virker som en meget omsorgsfuld kæreste, der kun ønsker at hjælpe.

Måske vil du opleve, at du ved at tale med andre, kommer til at skubbe din kæreste lidt væk, fordi han måske ikke føler at han har et misbrug. Men du gør det helt rigtige ved at skubbe lidt til ham og bidrage til, at han forhåbentlig kommer ud af sit misbrug.

Det er dog også vigtigt for mig at sige, at det i sidste ende er hans misbrug – og det er kun ham, der kan komme ud af det. Det kan nemlig også være ret svært at acceptere som pårørende.

Jeg håber, at du har modet til at tale med en voksen om, hvordan du selv har det. Et første skridt kan være at tale med dine forældre eller den anonyme rådgivning ved Dansk Misbrugsbehandling.

Jeg synes, du er mega sej.

Husk at passe på dig selv i din relation til din kæreste, og træd hellere et skridt tilbage, hvis det hele bliver for meget – end at blive midt i det, så du bliver såret.

Jeg ønsker dig det allerbedste.

De varmeste tanker fra BørneTelefonen

Flere gode råd til unge Om alkohol

Når man er ung, kan det være, at man begynder at interessere sig for fester. Eller måske at ens venner, er begyndt at feste – og måske er nogen også begyndt at drikke øl og drinks til festerne?

Har du tanker som: Jeg føler, jeg skal drikke, for at være en del af fællesskabet. Det er som om, der er et gruppepres til festerne. Hvordan siger jeg fra? Jeg vil gerne prøve at drikke, men hvordan taler jeg med mine forældre om det? Jeg tror jeg har et alkoholproblem, hvordan får jeg hjælp til at komme ud af min afhængighed? Hvad kan der ske, hvis jeg drikke for meget? Min ven bliver altid for fuld, hvordan kan jeg hjælpe?

Tjek siden ud og find svar på dine spørgsmål. Du kan tage en quiz og finde ud af, om du kender til myterne om alkohol. Du kan også læse gode råd til, hvordan du drikker alkohol på en sikker måde eller du kan læse andre børns dilemmaer og se BørneTelefonen svar.

Alkohol og stoffer Andre der hjælper

Netstof

Rådgivning og information om alkohol og rusmidler. Find et behandlingstilbud.
Læs mere

Alkolinjen

Til dig, der drikker meget alkohol eller er pårørende til alkoholmisbrug