Brev
Min ven tager stoffer
Hej Børnetelefonen
Jeg er en pige på snart 13 år og min bedsteven/ ekskæreste tager stoffer…
Jeg fandt ud af det ved jeg en dag så en snapchat han havde sendt mig hvor der stod noget i retningen af “jeg vil død nu tag mig væk fra det her sted gud vi ses i heleved” Teksten stod på et billede af et joint.
Jeg elsker ham og vi har et tæt bånd ( ikke så tæt som da vi var kærester men stadig væk) Han er en af mine bedste venner og jeg har prøvet at forklare ham at jeg vil have han stopper men han bliver ved.
hvad skal jeg gøre? jeg vil gøre alt for ham (han var tit skæv da vi var kærester uden jeg viste det)
håber i vil hjælpe kh
-k.
Pige, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Hej 13 årig pige
Jeg kan godt forstå, at du er bekymret for din gode ven. Hvor er det dejligt, at han har dig. En ven som vil ham det bedste og gerne vil hjælpe.
Mange unge syntes, at det kan være lidt sejt med stoffer. Også selvom de ikke tager dem. Billedet på snapchat, som du har fået behøver ikke, at betyde han ryger. Måske har han bare sendt det, fordi han syntes, han så var sej? Men det er jo netop ikke cool at ryge eller tage stoffer. Og jeg kan godt forstå, du bliver bekymret. Hvor er det derfor godt, at du er så opmærksom, og at du reagerer på det.
Du gør allerede meget ved at være hans gode ven, som gerne vil være der for ham – han er heldig. Når nu I har så tæt et bånd, så kan du sikket slippe afsted med at sige nogle ting til ham og på den måde skubbe ham i retningen af, at få hjælp. Tal med ham om, at du er bekymret. Og om at det er farligt at tage stoffer. Tal også om det, der stod på billedet. For hvis der ligger en alvor i hans ord om at ville dø og komme væk fra det her sted – så har han jo virkelig brug for hjælp.
Det er derfor også vigtigt, at du får fortalt det til en voksen. Måske din lærer, som nok kender jer begge to. Det kunne også være dine forældre. De voksne vil kunne finde den rettet hjælp til din ven.
Du har sikkert også brug for at tale med nogen om alle dine tanker og følelser. Brug dine veninder og dine forældre. Det kan være at de har prøvet noget lignende med en ven og derfor har nogle gode råd.
Jeg ønsker det bedste for dig og din ven.
De bedste tanker fra Børnetelefonen