Min ven ryger

Kære bb

jeg er en pige på 13 år.

En af mine venner er begyndt at ryge med sin bedste ven, som også er min rigtig gode venindes fætter. Og endnu værre det er min søster bedste venindes lille bror der ryger. Det hele er så indviklet.

For det første ryger de og de er 13,
for det andet sp holder de det hemmeligt
og for det tredje så spurgte de mig.

Jeg sagde nej, men jeg føler mig lidt presset på en eller anden måde og da jeg kom hjem begyndte jeg at græde fordi jeg følte at jeg var så umoden når de kunne gøre det og jeg ikke kunne.

Plus jeg lyver jo også for min søster, og vi er luge begyndt at blive så tætte.

Må man egentlig godt ryge når man er 13

Kh den mega forvirret pige

Pige, 13 år
Svar fra

Børnetelefonen

Hej pige på 13 år

Hvor er det sejt, at du kan sige fra overfor rygning. Du skriver at du føler dig lidt presset og umoden, men alligevel sagde du nej og det er super godt gået. Der er bestemt intet umoden ved ikke at ryge. Tværtimod lyder det meget mere modent og gennemtænkt af dig. Det er super flot og meget sundt, at kende sine egne grænser.

I Danmark har vi en lov der siger, at du skal være 18 år for selv at købe cigaretter. Det er for at beskytte børn og unge mod at ryge, for det er bestemt ikke sundt!  Derfor er det nok nogen, der ikke har overholdt loven ved at sælge cigaretter til din ven og din søsters venindes lillebror. Det kan også være, at de har fået nogle til at købe cigaretterne til dem.

Du spørger om man godt må ryge når man er 13 år. Der er ikke nogen lov, der forbyder børn og unge at ryge. Men det er faktisk forbudt at sælge cigaretter til børn og unge under 18 år. Så de burde ikke kunne købe eller få fat i cigaretter.  Men det er som sagt svært at kontrollere, hvis de har fået andre til at købe for dem.

Der er mange ulemper ved at ryge. Feks. er det  meget usundt, dyrt og man får dårlig ånde - måske du kunne fortælle det til dem, der ryger? Hvis folk omkring dem ikke ryger, så bliver det også svært for dem, at holde hemmeligt - for andre kan ret tydeligt lugte røgej. Røgen vil nemlig sætte sig i deres tøj og deres hår. Tyggegummi hjælper heller ikke helt på ryger ånde.

Det vil være ok, at du snakker med din søstet om det. Så kan din søster snakke med hendes veninde om, at hendes lillebror er begyndt at ryge. De behøver jo ikke at sige, at du har sagt det til dem. Måske har hans storesøster også lagt mærke til, at hendes lillebror lugter af røg?

Det kan også være, at du har brug for at snakke med en voksen? Måske en af dine forældre, en lærer eller anden, som kan snakke med dem og, at det ikke er godt at ryge.

Jeg synes du skal fortsætte med at sige nej tak til rygning - Du er nemlig sej, når du siger nej!

Kærlig hilsen

BørneTelefonen

Flere gode råd til unge Om alkohol

Når man er ung, kan det være, at man begynder at interessere sig for fester. Eller måske at ens venner, er begyndt at feste – og måske er nogen også begyndt at drikke øl og drinks til festerne?

Har du tanker som: Jeg føler, jeg skal drikke, for at være en del af fællesskabet. Det er som om, der er et gruppepres til festerne. Hvordan siger jeg fra? Jeg vil gerne prøve at drikke, men hvordan taler jeg med mine forældre om det? Jeg tror jeg har et alkoholproblem, hvordan får jeg hjælp til at komme ud af min afhængighed? Hvad kan der ske, hvis jeg drikke for meget? Min ven bliver altid for fuld, hvordan kan jeg hjælpe?

Tjek siden ud og find svar på dine spørgsmål. Du kan tage en quiz og finde ud af, om du kender til myterne om alkohol. Du kan også læse gode råd til, hvordan du drikker alkohol på en sikker måde eller du kan læse andre børns dilemmaer og se BørneTelefonen svar.

Alkohol og stoffer Andre der hjælper

Netstof

Rådgivning og information om alkohol og rusmidler. Find et behandlingstilbud.
Læs mere

Alkolinjen

Til dig, der drikker meget alkohol eller er pårørende til alkoholmisbrug