Brev
Min ven ryger
Kære bb
jeg er en pige på 13 år.
En af mine venner er begyndt at ryge med sin bedste ven, som også er min rigtig gode venindes fætter. Og endnu værre det er min søster bedste venindes lille bror der ryger. Det hele er så indviklet.
For det første ryger de og de er 13,
for det andet sp holder de det hemmeligt
og for det tredje så spurgte de mig.
Jeg sagde nej, men jeg føler mig lidt presset på en eller anden måde og da jeg kom hjem begyndte jeg at græde fordi jeg følte at jeg var så umoden når de kunne gøre det og jeg ikke kunne.
Plus jeg lyver jo også for min søster, og vi er luge begyndt at blive så tætte.
Må man egentlig godt ryge når man er 13
Kh den mega forvirret pige
Pige, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Hej pige på 13 år
Hvor er det sejt, at du kan sige fra overfor rygning. Du skriver at du føler dig lidt presset og umoden, men alligevel sagde du nej og det er super godt gået. Der er bestemt intet umoden ved ikke at ryge. Tværtimod lyder det meget mere modent og gennemtænkt af dig. Det er super flot og meget sundt, at kende sine egne grænser.
I Danmark har vi en lov der siger, at du skal være 18 år for selv at købe cigaretter. Det er for at beskytte børn og unge mod at ryge, for det er bestemt ikke sundt!  Derfor er det nok nogen, der ikke har overholdt loven ved at sælge cigaretter til din ven og din søsters venindes lillebror. Det kan også være, at de har fået nogle til at købe cigaretterne til dem.
Du spørger om man godt må ryge når man er 13 år. Der er ikke nogen lov, der forbyder børn og unge at ryge. Men det er faktisk forbudt at sælge cigaretter til børn og unge under 18 år. Så de burde ikke kunne købe eller få fat i cigaretter.  Men det er som sagt svært at kontrollere, hvis de har fået andre til at købe for dem.
Der er mange ulemper ved at ryge. Feks. er det  meget usundt, dyrt og man får dårlig ånde - måske du kunne fortælle det til dem, der ryger? Hvis folk omkring dem ikke ryger, så bliver det også svært for dem, at holde hemmeligt - for andre kan ret tydeligt lugte røgej. Røgen vil nemlig sætte sig i deres tøj og deres hår. Tyggegummi hjælper heller ikke helt på ryger ånde.
Det vil være ok, at du snakker med din søstet om det. Så kan din søster snakke med hendes veninde om, at hendes lillebror er begyndt at ryge. De behøver jo ikke at sige, at du har sagt det til dem. Måske har hans storesøster også lagt mærke til, at hendes lillebror lugter af røg?
Det kan også være, at du har brug for at snakke med en voksen? Måske en af dine forældre, en lærer eller anden, som kan snakke med dem og, at det ikke er godt at ryge.
Jeg synes du skal fortsætte med at sige nej tak til rygning - Du er nemlig sej, når du siger nej!
Kærlig hilsen
BørneTelefonen