Min Storebrors hemmelige te/pille æske

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære dreng på 14
Det lyder til, at du er havnet i en lidt svær situation. Jeg håber, at jeg vil kunne hjælpe dig til at finde frem til, hvad du nu skal gøre, efter du har set, hvad der var i din storebrors æske.
Det lyder til, at du er en god bror, der lytter til din storebror og vil ham det bedste. Det lyder ikke til, at du er ude på at sladre om din bror eller bringe ham i problemer - tværtimod. Men nu har du set, at der var noget i den æske, som virker lidt mærkeligt. Jeg må lige sige, at jeg ikke kan sige dig, hvad det er for en pille, du nævner navnet på. Når du nævner de ting, der ligger i æsken, så lyder det som, at det kunne være narkotika, han har deri. Desværre kan det være, at det er det, men vi kan ikke være 100 % sikre på, hvad det er for nogle ting, og heller ikke om han har indtaget noget af det.
Det her er sådan noget, som jeg synes, du skal tale med din mor og far om. Nu har du set æsken, og det kan ikke gøres om igen, og derfor er du nødt til at gå videre med denne her vigtige viden til jeres forældre. Da du selv nævner, at det kunne være en mulighed at tale med jeres forældre, synes jeg, det ville være det allerbedste, fordi det her er ikke noget, du skal tage ansvar for - det er et emne, som voksne skal håndtere.
Det er godt at høre, at det går godt for din bror på HF, og han er sikkert en ligeså god bror som dig, og derfor skal han også have mulighed for at tale med din mor og far om, hvad det er for nogle ting, han har i æsken, og så kan de sammen finde ud af, om der er noget i vejen, og hvad der skal ske. Så det er altså en sag for voksne det her, men du ved jo allerede, at der er noget, der måske er narkotika inde hos din bror, og derfor håber jeg også, at du kan få at vide, hvad der så sker, efter du fortæller det til din mor og far.
Jeg tænker, at det du har fortalt i dit brev, er en fin måde at fortælle det til din mor og far på. At du simpelthen fortæller, hvordan du var inde og vande planter og kom til at tænke på, at der var noget mærkeligt med den æske. Du kan også sige til din mor og far, hvis du tænker, det ikke er så rart at sige de ting, som handler om din bror, så kan I tale om, hvorfor det føles lidt svært at fortælle om, hvad din storebror gemmer på værelset.
Rigtig meget held og lykke med snakken med dine forældre.
Kærlig hilsen BørneBrevkassen

Flere gode råd til unge Om alkohol

Når man er ung, kan det være, at man begynder at interessere sig for fester. Eller måske at ens venner, er begyndt at feste – og måske er nogen også begyndt at drikke øl og drinks til festerne?

Har du tanker som: Jeg føler, jeg skal drikke, for at være en del af fællesskabet. Det er som om, der er et gruppepres til festerne. Hvordan siger jeg fra? Jeg vil gerne prøve at drikke, men hvordan taler jeg med mine forældre om det? Jeg tror jeg har et alkoholproblem, hvordan får jeg hjælp til at komme ud af min afhængighed? Hvad kan der ske, hvis jeg drikke for meget? Min ven bliver altid for fuld, hvordan kan jeg hjælpe?

Tjek siden ud og find svar på dine spørgsmål. Du kan tage en quiz og finde ud af, om du kender til myterne om alkohol. Du kan også læse gode råd til, hvordan du drikker alkohol på en sikker måde eller du kan læse andre børns dilemmaer og se BørneTelefonen svar.

Alkohol og stoffer Andre der hjælper

Netstof

Rådgivning og information om alkohol og rusmidler. Find et behandlingstilbud.
Læs mere

Alkolinjen

Til dig, der drikker meget alkohol eller er pårørende til alkoholmisbrug