Brev
Min kæreste er misbruger
Min kæreste er misbruger af hash. Og har været det i mange år.
Han har forsøgt at stoppe flere gange, men det har så ført til at han har astattet sit hash-misbrug, med et andet misbrug fx. Hård stoffer som amfetamin og kokain. Ellers er han begyndt og drikke mere.
Når han ryger hash lukker han sig helt inde i sig selv. Og skubber mere og mere de nærmeste omkring ham væk og de eneste der her realavans i hans misbruger verden er andre misbruger.
Det er meget hårdt at være pårørende til en kæreste der ryger og som ikke rigtig vil hjælpes.
Han bliver sur/ked af det når jeg prøver at forklare ham at han gerne må hjælpe lidt mere med dagligdagens aktiviteter også føler han bare at jeg hånner ham, hvis jeg så selv bare påtager mig alle opgaverne.
Så alt hvad jeg gør bliver han nærmest sur over fordi han lukker sig så meget inde bag en mur.
Hvad skal jeg gøre?
Pige, 20 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 20 år.
Tak for dit brev. Du er god til at sætte ord på de følelser og frustrationer, som jeg tror, at mange misbrugs-pårørende vil kunne genkende. Der er flere svære følelser i den situation du står i, og mange føler sig magtesløse overfor problemet. Sådan lyder det også lidt på dig, når du skriver, at det er hårdt at være pårørende til én, der ikke vil hjælpes.
Du lyder som en omsorgsfuld, klog og sød pige, der gerne vil det bedste for din kæreste. Din kærlighed til ham, kan desværre ikke få misbruget til at forsvinde. Det handler ikke om, at du ikke er god nok. Det handler nok heller ikke om, at din kæreste ikke holder af dig. Det handler nok desværre om, at misbruget, uanset om der er tale om hash, hårde stoffer eller alkohol, har stærkere tag i din kæreste, end i jeres kærlighed til hinanden.
Motivationen for at ændre dette skal være i din kæreste. Derfor er mit forslag, at du er tro mod dig selv og handler efter, hvad der er godt for dig. Uanset hvor meget man holder af et andet menneske, kan man ikke bestemme over personen. Vi kan med vores handlinger inspirere andre og dermed opnå positive forandringer i vores og deres liv. Det gælder også i kæresteforhold - men der er ingen garantier for resultatet med hensyn til, hvad den anden beslutter.
Jeg tænker, at det du kan gøre er, at rette blikket imod dig selv og overveje, hvad der er godt for dig. Og hvad du ønsker dig af livet. Det kan føles hårdt. Og muligvis kommer du til at sige farvel til, f.eks. din kæreste og din drøm om, at I skulle have et godt liv sammen. Derfor kan det være, at du skal støtte dig til nogen, som kender dig godt og som du har tillid til. Måske har du nogle i din familie, i den vennekreds eller andre steder? Måske kan du hente støtte ved nogle af de foreninger og tilbud, du kan finde på nettet? I den forbindelse kan jeg foreslå, at du kigger på www.netstof.dk. Der kan også være nogle lokale muligheder, hvor du bor.
Du må tænke på, om din situation er god nok for dig, din selvtillid og din selvfølelse. Jeg tænker, at du allerede er "på vej" ved, at du skriver ind til os!
Du er altid velkommen til at ringe eller skrive til BørneTelefonen. Her kan du tale videre med en rådgiver, helt gratis og anonymt. Jeg ønsker dig alt det bedste fremover.
Mange hilsner fra Børnetelefonen