må ikke drikke

Hej BB.

det er sådan her at jeg går i 9.klasse, og er 15 ½, og jeg skal stoppe på min skole, og videre på efterskole.

For nogle dage siden talte vi så om afslutnings festen, for begge 9. klasser, vi er ca 20 i alt, men da jeg så kommer hjem siger min mor at jeg ikke må drikke, og vis jeg så skulle må det kun være 2 genstande.

jeg har været fuld før(det ved hun ikke), og jeg har ikke tænkt mig at drikke mig stang bakadi.

Mange af de andre fra min klasse starede med at drikke i staden af 8. kl. og der havde jeg ikke lyst, men jeg kan bare godt mærke, at jeg gerne vil kunne tale med, og være en del af det fælleskab….

så mit spørgsmål er endelig, kan jeg gøre noget? eller skal jeg bare sige okay, og lade den ligge… jeg vil jo bare gerne kunne fejre at jeg stopper på min skole…..

Pige, 15 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 15 år

Jeg ved, at der er rigtig mange unge, der kan genkende dine tanker omkring alkohol. Det at de gerne vil drikke alkohol, men ikke må for deres forældre -  har lyst alligevel, men tænker, at de vil få dårlig samvittighed og føler, at deres forældre bliver sure, hvis de gør det. Samtidig føler mange børn og unge sig presset til at drikke alkohol, for at være en del af et fællesskab med dem der drikker alkohol

Det første, der falder mig ind, er at jeg fornemmer på dit brev, at du er en pige som er både fornuftig og ansvarlig. Både fordi du skriver, at du allerede har snakket med din mor om det, og at de andre begyndte med at drikke før dig – men at du bare ikke havde lyst. Det er altså ret sejt, at du følger din egen mavefornemmelse og ikke gør noget som du ikke har lyst til.

Alligevel tænker jeg, det er en dårlig ide at drikke mere end det I har aftalt, uden at din mor ved det. Dels fordi du sikkert, vil få dårlig samvittighed, og fordi jeg tænker, at det er vigtigt have støtte fra din mor, hvis du skulle blive fuld og få brug for at hun kommer og henter dig.

Når det er sagt, så kan det være svært, at være den som ikke drikker, når alkohol er en del af det at være del af fællesskabet og gerne vil have en rigtig god afslutningsfest. Du overvejer om du bare skal lade det ligge og holde dig til de to genstande eller hvad du ellers kan gøre? Jeg tænker, at du kunne prøve at snakke med din mor igen? Måske kan I få en god snak om, hvad du synes er okay for dig at drikke, når det kommer til fester og alkohol? Det lyder til, at du helst vil være ærlig overfor hende, men at det er også er vigtigt for dig at have en god afslutning og være en del af fællesskabet ved festen.

Jeg ved, at mange unge har overvejelser omkring alkohol, og jeg tænker, at det handler om at finde en god balance, når det kommer til den slags. Alligevel synes jeg, at det som regel er godt, at der er nogle voksne enten tilstede eller som ved, at I drikker alkohol, så der er nogen til at passe på jer, hvis der sker noget med jer - fx at nogen skulle komme til at drikke for meget.

Jeg håber, at du får en god afslutningsfest og at du får snakket med din mor igen. Så I forstår hinandens synspunkter og bekymringer i dette.

De bedste hilsner fra BørneTelefonen

Flere gode råd til unge Om alkohol

Når man er ung, kan det være, at man begynder at interessere sig for fester. Eller måske at ens venner, er begyndt at feste – og måske er nogen også begyndt at drikke øl og drinks til festerne?

Har du tanker som: Jeg føler, jeg skal drikke, for at være en del af fællesskabet. Det er som om, der er et gruppepres til festerne. Hvordan siger jeg fra? Jeg vil gerne prøve at drikke, men hvordan taler jeg med mine forældre om det? Jeg tror jeg har et alkoholproblem, hvordan får jeg hjælp til at komme ud af min afhængighed? Hvad kan der ske, hvis jeg drikke for meget? Min ven bliver altid for fuld, hvordan kan jeg hjælpe?

Tjek siden ud og find svar på dine spørgsmål. Du kan tage en quiz og finde ud af, om du kender til myterne om alkohol. Du kan også læse gode råd til, hvordan du drikker alkohol på en sikker måde eller du kan læse andre børns dilemmaer og se BørneTelefonen svar.

Alkohol og stoffer Andre der hjælper

Netstof

Rådgivning og information om alkohol og rusmidler. Find et behandlingstilbud.
Læs mere

Alkolinjen

Til dig, der drikker meget alkohol eller er pårørende til alkoholmisbrug