Brev
Livet er for hårdt
Sidste sommer startede jeg i en ny skole(10.klasse)
Året inden i 9. Klasse var gået godt og jeg manglede bare at finpudse mine karakter til gymnasiet.
Da jeg så begyndte i 10. Klasse, begyndte mig og mine venner at ryge hash sammen, og lidt efter lidt blev det en hverdagsting.
Så en dag fandt mine forældre ud af det, og de troede bare det var en fejl jeg lige havde lavet og det ville forsvinde igen. Men jeg fortsatte! Og mine karakterer faldt væsentligt meget og jeg begyndte at komme i ballade på skolen.
Og da mine forældre ikke ligefrem er hippier, fandt ud af at jeg havde røget meget hash. Begyndte de at tage urinprøver på mig.
Og efter det skete blev jeg bortvist fra skolen i 1 måned.
Efter jeg ikke blev egnet, måtte jeg ikke tage ud for mine forældre og jeg skulle blive hjemme og kun lave lektier. Jeg stoppede derefter med at ryge hash.
Og nu da jeg er kommet i problemer igen, og ikke ryger hash mere! Sagde min far til mig at jeg var en kæmpe idiot og sagde han havde givet op med mig.
Og nu sidder jeg her og er på vej til måske at blive smidt ud af min skole. Og jeg ved ikke hvad jeg skal gøre.
I 1 år har jeg været dårligt tilpas, og jeg har bare lyst til at løbe hjemmefra eller dræbe mig selv, kan ik klarer mere
Dreng, 16 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære dreng på 16
Tak for dit brev. Jeg kan godt høre at du er kommet i nogle vanskeligheder, som det kan være svært at finde en god løsning på. Din far er blevet vred på dig, og du risikerer at blive smidt ud af skolen.
Jeg tænker at det er rigtig godt kæmpet, at du er holdt op med at ryge hash igen, da det jo godt kunne se ud til at have en negativ indflydelse på dig. Som jeg forstår dine bekymringer går de vel både på, hvordan du skal få et godt forhold til dine forældre igen, og hvad du stiller op med din skolesituation, som jo er ret usikker i øjeblikket.
Det bekymrer mig, når du skriver, at du kan få lyst til at dræbe dig selv. Jeg tænker at du måske får det sådan, fordi du ikke kan se nogen udvej på problemerne og måske føler du dig også flov over, at du har forspildt din chance for at komme i gymnasiet? Er det mon rigtigt forstået?
Jeg tænker bare, at der jo helt sikkert nok kan findes en god løsning på problemerne, og hvis du virkelig dræbte dig selv, ville det være en alt for stor konsekvens af nogle problemer, som trods alt ikke er større end at de kan løses med fælles hjælp.
Det er ikke rart når ens far bliver vred på en, men han bliver nok vred fordi han elsker dig, og ønsker, at du klarer dig godt i livet. Mon du er enig i det? Og jeg er 100% sikker på, at han ville blive meget ked af det, hvis du ikke var her mere. Så hellere have en søn der er ude i nogle problemer, som vi kan komme igennem.
Jeg tænker, at du må have kontakt med nogle, som kan hjælpe dig, og måske også din far og mor, til at finde nogle gode løsninger dels på skoleproblemet og dels på jeres forhold. Måske findes der en vejleder i skolen som kan hjælpe jer? Skolens PPR psykolog (pædagogisk psykologisk rådgivning), kan måske hjælpe med at snakke med jer om at få løsnet op for jeres forhold. UU vejlederen kan måske også hjælpe med at se nogle muligheder for, hvordan du kommer videre i skolesystemet og tilbage på planen med gymnasiet?
Hvis du stadig har kontakt med din klasselærer kunne du måske bede ham eller hende om at hjælpe dig med at komme i kontakt med skolepsykologen og UU vejlederen. Hvis du kan snakke lidt med dine forældre, kunne du jo også foreslå dem, at de hjælper dig med det?
Det vil nok være godt, at du og dine forældre laver aftaler og en plan for, hvordan det bedst kan lykkes. Det lykkes ofte allerbedst, når den plan man laver er realistisk og ærlig. Det kan handle om, hvordan det kan blive muligt med gymnasiet igen. Kan du knokle og dine forældre bakke dig op, de sidste måneder af 10. klasse, er der mulighed for at komme på en anden skole, hvor det er lettere for dig, at have fokus på skolen igen, og lægge vanskelighederne bag dig og hashen er helt ude af billedet. Prøv at tænke i løsninger, som positive kan hjælpe dig. Skriv gerne en liste, så du får øje på de muligheder du ser, vis dine forældre den og spørg, hvad de synes og hvilke forslag de har.
Jeg håber, at du er klar til at give den en skalle og komme tilbage på det spor, som er bedst for dig.
Endelig er du også meget velkommen til at ringe til BørneTelefonen på 116 111 og snakke med en rådgiver, inden du går videre med det.
Dine forældre kan også ringe til vores ForældreTelefon på 35555557 og snakke anonymt med en rådgiver, hvis de har mod på det.
Kærlig hilsen og mange tanker til dig fra
BørneTelefonen