Brev
Klassekamerater ryger puffbar
Hej jeg har hørt at en af mine klassekammerater vaper. Var lidt skeptisk i starten og troede ikke på at en fra min klasse vapede. Men så fortalte en af mine venner mig at der var flere der har talt om det. Der er mange der siger at de har set dem gå ud på toilettet og gjordt det. De har også lugtet lidt af det bag efter. Jeg er rimelig sikker på at det ikke er løgn. Jeg har talt mere om det med mine gode venner efter skole og vi er kommet frem til at det nok skal siges til nogle voksne og at der skal gøres boget ved det. Jeg ved at det er meget svært at stoppe efter at man først er gået igang og at det er meget dårligt for helbredet. Jeg har tænkt mig at tjekke mere op på det for at være HELT sikker. Har bare ikke lyst til at være en sladrehank. Hvad skal jeg gøre?
Pige, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære 13-årige
Jeg kan godt forstå, at du har haft brug for at skrive til BørneTelefonen for at finde ud af, hvad du skal gøre.
Du har helt ret i, at det ikke er godt at begynde at vape, og at det kan være svært at stoppe igen. Helt ligesom med cigaretter er det nemlig både usundt og afhængighedsskabende – det er nemlig det samme stof “nikotin”, der er i.
Derfor er det nok også en god idé, at lærerne eller nogle andre voksne får det af vide, hvis der er nogle, der vaper i klassen. Så kan det nemlig være, at lærerne kan hjælpe børnene med ikke at få et problem med rygning og vape.
Men jeg kan også godt forstå, at du ikke har lyst til at være en sladderhank. Og slet ikke, hvis du ikke er helt sikker på det. Det lyder som om, at det er vigtigt for dig at være ordentligt og ikke sige noget usandt på den ene side. Og på den anden side bliver du måske også bekymret for dem, der vaper.
Jeg tror, at det kunne være en god ide at få talt med en lærer om det. Måske kan du sige til en lærer, at du ikke er helt sikkert, men at du er ret sikker. Faktisk synes jeg, at den måde, du fortæller om det her i brevet til BørneTelefonen, er rigtig god. Måske kan du sige de samme ting til din lærer? Du kan også overveje at læse dit brev op for din lærer eller skrive et nyt.
Hvis du stadig er i tvivl om, hvad du skal gøre, kan du også overveje at tale med dine forældre om det, før du taler med din lærer. Måske kan det give dig lidt mere sikkerhed i, hvad du skal sige.
Jeg håber, at mit svar kan hjælpe dig lidt.
Kærlig hilsen
BørneTelefonen