Brev
Kan man blive afhængig, af stoffer for sjov?
Kære BB.
Jeg er her på det seneste begyndt at tænke over noget. Jeg synes virkelig det kunne være sjovt at prøve at tage stoffer..
Jeg ved godt det lyder virkelig åndssvagt og sådan, men det er også derfor jeg skriver.
Jeg gad nemlig godt vide om man kan tage stoffer uden at blive afhængig?
For er det ikke kun folk med problemer, der tænker at alt vil blive bedre, hvis de tager stoffer, som bliver afhængige?
Jeg synes bare det kunne være sjovt at prøve med ens nære venner, bare en eller to gange, og så kan man vel ikke blive afhængig?
Jeg ved godt jeg kun er 14, men jeg tænker også når jeg er lidt ældre.
Jeg ved heller ikke hvad for nogle man så skulle tage, men jeg vil egentlig bare vide, om man kan blive afhængig?
Hilsen H.
Pige, 14 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 14 år,
Jeg kan godt forstå, at du er nysgerrig på, hvordan det føles at være på stoffer og tænker, at det måske er fint nok, hvis du kun gør det en enkelt gang. Problemet med stoffer er bare ofte, at man ikke ved, hvad der er i stofferne eller om de er farlige – potentielt dødelige. Jeg ved ikke om du har set nogle af de programmer, der har kørt på tv med unge, der er døde af stoffer, men ofte er det unge, som har taget stoffer før, men aldrig nogen, der har gjort dødelig skade på dem. En dag tager de måske de stoffer, som de plejer at tage, men med dødelig udgang. Det er derfor aldrig til at vide om stofferne er  farlige eller ej og derfor noget jeg til enhver tid vil anbefale dig at holde dig fra.
Du skriver, at du frygter at blive afhængig, og det kan jeg godt forstå. Det er nemlig rigtig svært at vide, om stofferne gør dig afhængig eller ej – ligesom det er svært at vide, hvor farlig den blanding man har fået, egentlig er. Jeg tænker derudover at det er de færreste unge, der er blevet afhængige af stoffer, som havde et ønske om at blive afhængige, da de gjorde det første gang.
Jeg vil derfor anbefale dig at tænke dig en ekstra gang om inden du måske en dag prøver det af. I mellemtiden tænker jeg du kan læse lidt om stoffer på følgende hjemmeside – måske det kan give dig lidt mere afklaring: www.tuba.dk
Da du lige præcis er 14 år, vil du også kunne chatte med nogle rådgivere på Tuba, som kan snakke lidt mere med dig om, hvad stoffer kan gøre, og måske gå mere i dybden med den afhængig nogle oplever.
Kærlig hilsen
BørneTelefonen