Brev
Kærlighedsproblemer!!!
Ja hej,
Jeg er ikke typen der ville spørge om hjælp, og specielt ikke herfra – dog har jeg denne gang virkeligt brug for noget hjælp.
Sagen er den at jeg er en 17-årig dreng, som har problemer angående en pige. Jeg mødte hende først på en festival i år, hvor vi fik snakket lidt. Derefter går der nogle måneder hvor jeg møder hende til en fest, hvor vi ligesom lige får snakket og lidt mere end bare “snak”. Efter det skriver vi lidt frem og tilbage, hvilket ender ud i at vi er sammen hos hende 3 gange. Jeg får hilst på forældre, får en tandbørste hos hende og sådan.
Jeg har haft lidt “problemer” med at ryge hash, specielt når jeg er trist (hvilket skal siges jeg er ret ofte, da jeg har haft det rigtigt svært – som i virkeligt svært).
Jeg lægger kortene på bordet og fortæller om det med hash, og at jeg er endda villig til at stoppe med det, for hendes skyld. Jeg stopper så med hashen i nogle uger, så ingenting der.
Så en dag hvor jeg var lidt småfuld, skriver jeg så sådan til hende om “hvad vi er”. Her kommer vi begge frem til konklusionen at ingen af os gider noget seriøst og at vi derfor bare skal være venner.
Vi snapper nu sammen på “venneplan”, men det er virkeligt nu gået op for mig, hvor meget jeg kan lide hende og jeg har ingen idé om hvad jeg skal gøre.
Jeg har altid holdt mig fra at komme i et forhold, da jeg altid har følt jeg ikke var nok eller så har jeg været bange for at blive ked af det.
Det her er virkeligt noget der påvirker mig og jeg tænker på det tit. Nu er jeg så igen begyndt på hashen.
Jeg ved virkeligt ikke hvad jeg skal gøre.
Skal jeg bare være venner med hende, som nok vil ende i at jeg ikke kommer over det, glemme alt om hende (og hvordan) eller hvad?
Tak for tiden.
Dreng, 17 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære dreng på 17 år
Tusind tak for dit brev. Det lyder til, at du er forelsket. Men forelskelse kan føles svært.
De allerfleste har prøvet, at kærlighed kan gøre ondt. Derfor prøver mange at passe på sig selv. Det kan betyde, at man tier stille. Og ikke får sagt de ting, man gerne ville kunne sige.
Måske beskytter pigen også sig selv. Ligesom du muligvis også er kommet til at gøre det – som du selv skriver.
I kærlighed er man også nødt til at tage nogle chancer. Nogle gange kan man tabe, og andre gange kan man vinde. Det gode er, at man som regel ikke har noget at miste, så hvorfor ikke springe ud i det?
Du skriver, at du er bange for ikke at ‘være nok’. Den slags tanker, er der mange, der kender.
Når man ikke føler sig som ‘nok’, kan det være svært at tale højt om. Mange går rundt med tankerne alene. Det kan gøre, at man føler sig endnu mere utilstrækkelig – og måske også ‘forkert’.
Du skriver tilmed, at du ofte ‘har haft det rigtigt svært – som i virkeligt svært’. Det kan gøre det endnu sværere at holde fast i tanken om, at man ‘er nok’.
Alligevel synes jeg, at du skal tage chancen og fortælle hende, hvordan du har det. Hun kan sige ja eller nej. Men det er bedre at have en konkret svar, i stedet for at gå at tænke over hvordan tingene kunne være. Og måske siger hun ja.
Hvis du har brug for at tale mere med os, er du også meget velkommen til at logge på vores chat her på hjemmesiden og chatte med en af vores rådgivere, eller ringe til Børnetelefonen på 116111. Måske har du en dag lyst til at tale nogle af de ting, der ofte føles svære for dig?
Vi kan måske give dig ideer, forslag og inspiration til, hvordan du kan rykke dig fri af svære ting i dit liv. På den måde, kan det måske blive lettere for dig at tro, at du er god nok. Som den person du allerede er!
Kærlig hilsen
Børnetelefonen