Kærlighedsproblemer!!!

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære dreng på 17 år

Tusind tak for dit brev. Det lyder til, at du er forelsket. Men forelskelse kan føles svært.

De allerfleste har prøvet, at kærlighed kan gøre ondt. Derfor prøver mange at passe på sig selv. Det kan betyde, at man tier stille. Og ikke får sagt de ting, man gerne ville kunne sige.

Måske beskytter pigen også sig selv. Ligesom du muligvis også er kommet til at gøre det – som du selv skriver.

I kærlighed er man også nødt til at tage nogle chancer. Nogle gange kan man tabe, og andre gange kan man vinde. Det gode er, at man som regel ikke har noget at miste, så hvorfor ikke springe ud i det?

Du skriver, at du er bange for ikke at ‘være nok’. Den slags tanker, er der mange, der kender.

Når man ikke føler sig som ‘nok’, kan det være svært at tale højt om. Mange går rundt med tankerne alene. Det kan gøre, at man føler sig endnu mere utilstrækkelig – og måske også ‘forkert’.

Du skriver tilmed, at du ofte ‘har haft det rigtigt svært – som i virkeligt svært’. Det kan gøre det endnu sværere at holde fast i tanken om, at man ‘er nok’.

Alligevel synes jeg, at du skal tage chancen og fortælle hende, hvordan du har det. Hun kan sige ja eller nej. Men det er bedre at have en konkret svar, i stedet for at gå at tænke over hvordan tingene kunne være. Og måske siger hun ja.

Hvis du har brug for at tale mere med os, er du også meget velkommen til at logge på vores chat her på hjemmesiden og chatte med en af vores rådgivere, eller ringe til Børnetelefonen på 116111. Måske har du en dag lyst til at tale nogle af de ting, der ofte føles svære for dig?

Vi kan måske give dig ideer, forslag og inspiration til, hvordan du kan rykke dig fri af svære ting i dit liv. På den måde, kan det måske blive lettere for dig at tro, at du er god nok. Som den person du allerede er!

Kærlig hilsen

Børnetelefonen

Flere gode råd til unge Om alkohol

Når man er ung, kan det være, at man begynder at interessere sig for fester. Eller måske at ens venner, er begyndt at feste – og måske er nogen også begyndt at drikke øl og drinks til festerne?

Har du tanker som: Jeg føler, jeg skal drikke, for at være en del af fællesskabet. Det er som om, der er et gruppepres til festerne. Hvordan siger jeg fra? Jeg vil gerne prøve at drikke, men hvordan taler jeg med mine forældre om det? Jeg tror jeg har et alkoholproblem, hvordan får jeg hjælp til at komme ud af min afhængighed? Hvad kan der ske, hvis jeg drikke for meget? Min ven bliver altid for fuld, hvordan kan jeg hjælpe?

Tjek siden ud og find svar på dine spørgsmål. Du kan tage en quiz og finde ud af, om du kender til myterne om alkohol. Du kan også læse gode råd til, hvordan du drikker alkohol på en sikker måde eller du kan læse andre børns dilemmaer og se BørneTelefonen svar.

Alkohol og stoffer Andre der hjælper

Netstof

Rådgivning og information om alkohol og rusmidler. Find et behandlingstilbud.
Læs mere

Alkolinjen

Til dig, der drikker meget alkohol eller er pårørende til alkoholmisbrug