Brev
Kæreste og alcohol
Hej,
jeg har en kæreste vi har været sammen i 4 måneder. Han er så begyndt at drikke ret meget ret tit og jeg kan ikke så godt lide folk der drikker
Når han så er ude at drikke ødelægger de hele min aften og jeg ved virkelig ikke hvad jeg skal gøre for at accepeterer at han gør det så meget
Jeg har prøvet at snakke med ham om det man han siger bare han ikke kan gøre noget ved det, men når han er ude at drikke græder jeg ret tit jeg tror det er fordi jeg ved ikke rigtig hvad han kan finde på.
Pige, 14 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 14 år,
Når jeg læser dit brev, tænker jeg først og fremmest, at det er trist at du er så ked af det. Jeg tænker, at det virker som en svær situation, du står med.
Det er aldrig nemt, når de mennesker, som vi holder allermest af, gør os kede af det.  For mange kan det føles som en svær balancegang, hvor vi både skal passe på os selv, og dem vi holder af.
Det er virkelig rart at læse, at du allerede har forsøgt at snakke med din kæreste om, hvordan du har det. Det viser mig, at du gerne vil passe på sig selv, og at du sagtens kan være ærlig og åben i dine forhold. Det er virkelig en styrke, som du har, og jeg håber, at du altid vil passe på den.
Det er selvfølgelig ærgerligt, at din kæreste ikke virker til at have forstået, hvad du forsøgte at fortælle ham. Når du skriver, at han kun sagde, at han ikke kunne gøre noget ved det, virker det måske ikke som om, at han tog dine bekymringer alvorligt. Under alle omstændigheder, føles det ikke rart, når vi oplever, at andre ikke kan eller vil forstå os.
Det er meget forskelligt, hvordan vi hver især tænker og føler omkring alkohol. Men det er helt forståeligt, at du ikke kan lide, når folk drikker. Det kan for mange føles usikkert. Og det er på den måde ikke ualmindeligt, at du ikke kan lide, når din kæreste er ude at drikke.
Når du skriver, at det ødelægger hele din aften eller at du ret tit græder, når han er ude at drikke, så tænker jeg, at det ikke lyder som om, at jeres forhold er særligt godt for dig lige nu. Jeg ved ikke, hvordan din kæreste bliver, når han drikker eller hvor meget alkohol, han indtager. Og jeg kan derfor ikke fortælle dig, om dine bekymringer for, hvad han kan finde på er nødvendige.
Men jeg kan fortælle dig, at du fortjener at være glad, og at du fortjener et forhold, hvor du føler dig tryg. Det kan sagtens være, at din kæreste er den helt rigtige for dig, men jeg bliver bekymret, når du skriver, at de ting, han kan lide at gøre, betyder triste og ødelagte aftener for dig.
Jeg håber selvfølgelig, at jeres forhold kan fortsætte i endnu længere tid, da du også virker rigtig glad for din kæreste. Men jeg håber også, at du kan gøre dig selv fri af alle de her usikkerheder og bekymringer.
Det vigtigste er jo, at I begge er glade og at jeres forhold er en styrke. Selvom alle forhold går op og ned, er det bedst, at vi helt generelt kan se, at vores forhold styrker os og er noget, der gør, vi kan holde til livets andre udfordringer.
Derfor vil jeg råde dig til at forsøge at snakke med dine kæreste endnu en gang. Det kunne måske være en idé at finde et roligt tidspunkt, hvor han ikke skal drikke senere på dagen. Og så synes jeg, du skal fortælle ham, hvad du føler for ham, men også gøre det klart, hvorfor du bliver bange, når han drikker alkohol og hvad det betyder for jeres forhold.
Måske har du lyst til at starte med at skrive et brev til ham. Du kan finde inspiration til hvordan man kan skrive svære breve her.
Så håber jeg, at I sammen kan finde ud af en måde, hvor du kan være tryg i jeres forhold.
Du har vist en styrke ved at skrive herind. Den styrke håber jeg, at du kan finde frem igen. Jeg håber, den kan give dig mod til at snakke med din kæreste og til at passe på dig selv og dine følelser.
Du er altid velkommen til at kontakte BørneTelefonen igen ved at ringe, sms’e eller chatte med os på BørneTelefonen på: 116111.
Kærlig hilsen BørneTelefonen