Kæreste drikker for meget

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Hej dreng på 17 år.

Hvor er det dejligt, at du har en sød kæreste. Du lyder rigtig glad for hende.

Men jeg bliver i tvivl om, hvor tæt et forhold I to har til hinanden, og om I er enige om, hvordan I skal være sammen. Det er jo i hvert fald tilsyneladende vigtigt for hende at gå ud og drikke sig fuld sammen med en masse andre hele tiden. Det prioriterer hun højere end at være sammen med dig. Hvis det er sådan, kan jeg godt forstå, at du bliver lidt bange for, at hun dropper dig en dag.

Mon hun ved, hvor skidt du har det med, at hun går i byen uden dig? Har du fortalt hende, at du er nervøs for hende, og at du er nervøs for, at der sker hende noget eller at hun falder for en anden?

Jeg synes, at I to skal have en god snak om, hvor I har hinanden. Måske betyder diskoteksturene ikke noget for hende  - andet end, at hun har det sjovt og har lyst til at feste. Så kan det være rigtig godt for jeres forhold, at du prøver at slappe mere af med det. Du kan jo ikke bestemme over hende - du må bare tro og håbe på, at hun vil dig. Hvis hun bliver klar over, hvor skidt du har det med hendes byture, vil hun måske ikke gå ud så tit. Måske kan I aftale, at hun skriver til dig, når hun er hjemme igen. Så du kan være rolig. Hvis du i jeres snak mærker, at du ikke betyder det samme for hende, som hun gør for dig. Så må du tage stilling til, om du kan og vilvære i forholdet på de betingelser.

Måske udvikler jeres forhold sig, så hun bliver mere forelsket i dig og I Iaver flere ting sammen. Måske sker det modsatte. Du må bare prøve at holde fast i, hvad du selv vil være med til, og så må du være ærlig overfor hende og overfor dig selv. Hvis du ikke kan klare, at hun slår sig løs uden dig, må du sige det til hende. Og så må hun beslutte om hun kan være i forholdet. Man kan ikke holde hinandnen i snor. Det kommer der ikke noget godt ud af.

Jeg håber, at I sammen finder ud af, hvordan jeres forhold skal være fremover. Hvis du har brug for at snakke mere om det  og eventuelt få nogle råd til, hvordan du kan få en god snak med din kæreste, er du altid velkommen på Børnetelfonen 116111.

Kærlig hilsen BørneTelefonen.

Flere gode råd til unge Om alkohol

Når man er ung, kan det være, at man begynder at interessere sig for fester. Eller måske at ens venner, er begyndt at feste – og måske er nogen også begyndt at drikke øl og drinks til festerne?

Har du tanker som: Jeg føler, jeg skal drikke, for at være en del af fællesskabet. Det er som om, der er et gruppepres til festerne. Hvordan siger jeg fra? Jeg vil gerne prøve at drikke, men hvordan taler jeg med mine forældre om det? Jeg tror jeg har et alkoholproblem, hvordan får jeg hjælp til at komme ud af min afhængighed? Hvad kan der ske, hvis jeg drikke for meget? Min ven bliver altid for fuld, hvordan kan jeg hjælpe?

Tjek siden ud og find svar på dine spørgsmål. Du kan tage en quiz og finde ud af, om du kender til myterne om alkohol. Du kan også læse gode råd til, hvordan du drikker alkohol på en sikker måde eller du kan læse andre børns dilemmaer og se BørneTelefonen svar.

Alkohol og stoffer Andre der hjælper

Netstof

Rådgivning og information om alkohol og rusmidler. Find et behandlingstilbud.
Læs mere

Alkolinjen

Til dig, der drikker meget alkohol eller er pårørende til alkoholmisbrug