Jet r begyndt at ryge mig skæv til hverdag

Hej jeg er en dreng på 17 år… Og jeg er begyndt at tage total hårde stoffer og ryge smøger dagen lang… jeg vil gerne stoppe med hver gang jeg ser røg skal der ryges på fuld knald…. Hvad kan jeg gøre… plis halp mei

Dreng, 17 år
Svar fra

Børnetelefonen

Hej 17-årige

Jeg kan se, at du lige nu er urolig – og måske bange for den ‘magt’, som stofferne har over dig?

Det er forståeligt, at du leder efter en mulighed for at rive dig løs fra stofferne. For de har godt fat i dig.

Jeg kan godt forstå, at du råber efter hjælp. Det er nemt at få billeder i hovedet af narkomaner og misbrugere, der har tabt deres liv på gulvet.

Men egentligt er de blot personer, der engang stået ved en skillevej. Præcis som den skillevej, du står ved nu.

Du virker som en person, der har kræfter og vil kunne handle. For du skriver til mig. Selvom jeg får indtryk af, at stofferne gør deres bedste for at trække dig ned.

Herunder er der nogle forslag. Når du følger dem, bliver de til en vej, der leder dig fremad.

  • Erkend at du må have hjælpere til den kamp, som du skal ud i. Du må finde og opsøge hjælpere, fordi din egen ‘personlige viljestyrke’ ikke alene kan vinde over stofferne. Hvem kan hjælpe dig?
  • Jeg kender ikke personerne i dit liv. Men kan du kan finde nogle, der sammen med dig kan tage kampen op? Findes der en person i din familie, som du tror på? En person du har mødt på din skole? Måske skriver du til mig, fordi du ikke taler godt med nogen. Så brug Headspace – der vil du kunne tale med den samme rådgiver hver gang. I kan sammen undersøge muligheder.
  • I kan undersøge https://bornetelefonen.dk/henvisninger/kabs/ Du kan også i første omgang kigge på siden alene. Personerne i denne organisation ved en masse om, hvordan det føles, når stofferne har fat i en. Du vil ikke møde belærende voksne. Men voksne der vil hjælp dig. Kontakt dem.
  • Du eller I kan ringe anonymt til kommunens ‘rådgivning for unge’. De vil fortælle dig om kommunens tilbud til unge. De kan vise dig vejen hen til gode voksne, der ved hvad kampen mod stoffer handler om. Lad dem hjælpe dig. Du kan også vælge at ringe direkte til din kommune. Hvis du ikke kan finde nummeret til din kommune, så ring til os på tlf: 116 111. Så hjælper vi.
  • Møder du en forhindring, du ikke kan komme igennem – så giv ikke op. Nogle gange kan man have brug for hjælp til at komme igennem til næste ‘trin’. Du kan få en voksen herindefra, der kan hjælpe dig. For eksempel med at få fat på en bestemt person i kommunen – eller praktiske ting. Personen, som vil hjælpe dig, kalder vi en ‘bisidder’, læse mere her: ‘Bisidder fra BørneTelefonen

Prøv disse råd. Du skal ikke følge en bestemt rækkefølge – og du kan egentligt ikke gøre noget forkert. Du skal bare blive ved. Virker et råd ikke, så prøv igen. Eller gå videre til et af de andre råd.

Du kan også kontakte os, fx hvis et af rådene ikke virker, som du havde troet. Du kan ringe på tlf. 116 111.  Giv aldrig op.

Når du ‘dumper i’ så husk at tale venligt til dig selv. For det er ikke et ‘bevis’ på, at det ikke vil lykkes for dig at vinde over stofferne. Du viser tværtimod styrke, når du rejser dig. Og prøver en gang til.

Du står ved en skillevej. Du har allerede taget det første skridt hen ad den vej, der fører til livet, hvor du bestemmer. Og hvor du altid taler med en stemme, der lyder højere end stoffernes.

Husk at du altid har os, når du møder noget på vejen, som du synes er svært.

Kærlig hilsen BørneTelefonen

Flere gode råd til unge Om alkohol

Når man er ung, kan det være, at man begynder at interessere sig for fester. Eller måske at ens venner, er begyndt at feste – og måske er nogen også begyndt at drikke øl og drinks til festerne?

Har du tanker som: Jeg føler, jeg skal drikke, for at være en del af fællesskabet. Det er som om, der er et gruppepres til festerne. Hvordan siger jeg fra? Jeg vil gerne prøve at drikke, men hvordan taler jeg med mine forældre om det? Jeg tror jeg har et alkoholproblem, hvordan får jeg hjælp til at komme ud af min afhængighed? Hvad kan der ske, hvis jeg drikke for meget? Min ven bliver altid for fuld, hvordan kan jeg hjælpe?

Tjek siden ud og find svar på dine spørgsmål. Du kan tage en quiz og finde ud af, om du kender til myterne om alkohol. Du kan også læse gode råd til, hvordan du drikker alkohol på en sikker måde eller du kan læse andre børns dilemmaer og se BørneTelefonen svar.

Alkohol og stoffer Andre der hjælper

Netstof

Rådgivning og information om alkohol og rusmidler. Find et behandlingstilbud.
Læs mere

Alkolinjen

Til dig, der drikker meget alkohol eller er pårørende til alkoholmisbrug