Brev
Jeg tager stoffer, drikker osv… -Dreng på 13.
Hej Børnetelefonen.
Jeg er en dreng på 13, fra en by i jylland. Jeg er begyndt at købe hash billig gennem en tatovør inde i byen.
Når jeg er hos ham, drikker vi altid 2-3 øl sammen, fordi han vil, og nu er det bare blevet en vane.
Han lavede mig et flask ID hvor på der stod jeg var fra 1998 så jeg begyndte at feste med de ældre fyre.
Sidste fest jeg var med til blev så stiv, at jeg gik i seng med en af de kiksede piger fra niende (3 Måneder siden)
For nogle dage siden fortalte hun at hendes test havde vist positiv, og at vi skulle have barn sammen.
Det har jeg på ingen måde lyst til,
jeg kan ikke fortælle det til mine forældre,
hvad gør jeg?
Dreng, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære dreng
Tak for dit brev. Hvor er det godt at du skriver herind og spørger om hjælp. Jeg kan godt forstå hvis du føler dig presset - der er mange ting på spil for dig. Først vil jeg sige tak for din åbenhed og ærlighed, det vidner om at du er en dreng, der stopper op og tænker over de ting der sker i dit lige nu og rækker ud efter hjælp.
Jeg tænker, at det er meget alvorligt at hende pigen nu er gravid, og I skal simpelthen involvere en voksen på den ene eller anden måde. Du skriver, at du ikke kan tale med dine forældre, men har hun fortalt det til sine? Ønsker hun at få barnet? Det er vigtigt at I hurtigst muligt retter henvendelse til en læge, som kan bekræfte graviditeten men også tale med jer om hvad jeres muligheder er. Jeg skal ikke beslutte om hun skal beholde barnet eller ej, men det er vigtigt at I træffer beslutningen på et oplyst grundlag. Jeg har valgt at henvise dig til Sex og Samfund´s rådgivning, da de ved rigtig meget om graviditet og abort:
http://www.sexogsamfund.dk/Default.aspx?ID=26223
Jeg ved ikke om du selv anser det for problematisk, at du er begyndt at ryge hash og hænge ud med tatovøren i byen? Men jeg bliver nysgerrig på, om du har gjort dig tanker, om hvorfor lysten til at prøve hash opstod? Det er helt naturligt i din alder, at få lyst til at eksperimentere med f.eks. alkohol og hash. Men det påvirker din dagligdag og det kan virke lidt som om du føler dig presset til at være på en bestemt måde. Jeg tænker om du overhovedet har lyst til at være ven med tatovøren og føle dig nødsaget til at feste med ham og hans ældre venner? Jeg forstår godt, hvis du synes det pludselig kan føles vanskeligt at komme ud af det igen, men der er altså andre muligheder for et spændende ungdomsliv i nogle fælleskaber som er mere ligeværdige.
Hvis du har brug for at tale med en voksen om alle de ting der foregår i dit liv her og nu, vil jeg opfordre dig til at ringe til BørneTelefonen på 111116. Her er der altid en voksen der vil lytte og hjælpe dig. Her og nu er mit bedste råd til dig, at du skal søge hjælp hos en voksen. Det kan meget vel være en læge, en i familien du stoler på, pigens forældre eller måske en lærer på din skole?
De bedste hilsner, BørneTelefonen