Brev
Jeg sniger mig udenfor om natten og har seksuelt med en ven hjælp mig
Obs: Indholdet er redigeret af hensyn til barnets anonymitet.
Hey brevkassen.
Jeg er en pige på 13 år bor på sjælland og har det rigtig godt derhjemme.!
Jeg har det mest sværeste og hårdeste problem i verden.! Jeg sniger mig ud om natten og er sammen med min bedste ven på 15 jeg er helt vildt med ham.!
Om natten kysser vi og putter og røre hinanden og vi har det rigtigt godt.! Men jeg er altid bange for mine forældre de opdager mig. Og helt vildt bange men det ligemeget.
Jeg er udenfor om natten fra kl 12:30 til 05:30 om morgen.! De timer ligger jeg på min bedste vens værelse og ligger og nusser kysser og putter og snakker og røre hinanden.! Min forældre siger jeg ikke må kysse og gøre alt muligt før jeg blir 16. Og tørre ikke og sige hva jeg laver til nogle.. Og er mega træt om morgen når jeg skal i skole men jeg klare den altid.!
Og jeg er også begyndt at ryge og tage hash og drik lidt med mine 16 årige drengevenner. Mine forældre blir stik tosset hvis de ved det så har det hemmeligt.!
Lige siden jeg blev 13 har jeg lavede de mest sindsyge ting i verden syntes jeg. Og ved virkelig ikke hva jeg skal gøre..!
– hjælp mine forældre opdager det Tror jeg
– kan ikke lade vær med og være sammen med min bedste ven om natten
– jeg ryger hash og drikker som 13 årige
– hjælp er bange for jeg blir simdsyg i mit hovede og tænker ikke over hvad jeg laver.!
Hilsen pigen på 13
Pige, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 13 år
I dit brev fortæller du om 2 store ting, der fylder i dit liv. Jeg ved godt, at tingene hænger sammen, men jeg håber, det er ok, at jeg opdeler mit svar i to dele?
Forholdet til din ven:
Det lyder til, at I er gode til at hygge jer sammen, så der må være noget helt særligt ved ham?!
Men selvom du synes det går okay nu, så er det ikke holdbart, at du stikker af om natten. Det tror jeg også godt, at du ved. Det vil gå ud over dit forhold til dine forældre, fordi du ikke kan være ærlig over for dem, og det vil påvirker din skole. Det er nemlig svært at være klar til at lære, når man ikke sover om natten.
Du siger, at dine forældre ikke vil have, at du kysser, før du er 16 år. Men indimellem siger forældre nogle ting, fordi de tror, det hjælper. Hvis dine forældre vidste, at du er så glad for din ven, at du lister ud om natten, kan det jo godt være, at de hellere ville have, at I fik lov til at ses i dagtimerne.
Hvis du har mod på det, kan du jo fortælle eller skrive i en sms, at du har mødt en sød fyr, som du gerne vil have, de møder? Du behøver måske ikke fortælle dem, at I allerede har sovet sammen. På den måde kan dine forældre stille og roligt vænne sig til, at du ”dater”. Hvis de ser, at du er glad for ham, bliver de måske også glade for ham.
Hash og alkohol:
Du skriver, at dine forældre vil blive sure. Måske vil de starte med at blive sure, men de vil nok også være meget bekymrede for dig - og forældre har brug for lige at forstå og tænke over det, så er de klar til at hjælpe. I sidste ende vil de fleste forældre gerne vide, hvordan deres børn har det, så de kan hjælpe dem.
Hvis du ser det fra din mor og fars side, kan du måske godt forstå dem en lille smule. Når man er så ung, som du er, kan det få store konsekvenser, hvis man ryger og drikker. Lige nu virker det måske lidt ”uskyldigt”, fordi du synes, du kan styre det. Jeg ved desværre fra andre, at man meget hurtigt får ødelagt hjerneceller. Der er stor risiko for, at man bliver afhængig - også efter få gange.
Jeg forstår på dig, at du faktisk gerne vil have hjælp at få styr på nogle af de ”sindssyge” ting, som du selv kalder dem. Derfor tænker jeg på, om du måske har en voksen, som du kan tale med. Det behøver ikke være dine forældre, men måske en lærer, pædagog eller en anden, som du selv har i tankerne? Jeg tror, det vil være bedst for dig, hvis du kan fortælle nogen, hvad det er, du går laver. For i sidste ende er du kun 13 år, så du har brug for, at der er nogen, der hjælper dig med at passe på dig selv.
Jeg håber, du har fået mod til at fortælle, hvordan du har det. Hvis du har brug for det, må du meget gerne ringe eller skrive ind til os på 116111.
De allervarmeste hilsner
BørneTelefonen