Jeg overveje og tage med til denne fest, men er bange for konsekvenser bag det.

Hejsa med dig.
Jeg er en pige på 16 år, som skiftede skole her for 1 år siden her i dag.
Hvor jeg er kommet ind i en god klasse med mange forskellige personer/personligheder.
En dag skulle jeg så med bus hjem fra skole, hvor jeg mødte en fra klassen, som også skulle med denne bus som jeg.
Hun sagde så hej, og spurgte så: “Skal du hjem til (siger et andet navn for personen) Signe på lørdag og holde fest hos hende?” Jeg undrede mig så lidt over det, da jeg ikke havde fået noget af vide om det.
Hvilket jeg gerne ville pointere med, og sige at jeg aldrig har været med til en af klassefesterne, da jeg aldrig er blivet inviteret. Hvilket har sat sig noget i mig, som gør mig usikker og trist. Da man åbenbart bare skal komme som om man er blivet inviteret, hvilket i mit hoved ikke fungere – da man jo skal være inviteret med, ellers er det ligesom og komme til noget hvor man ikke er blivet inviteret, og det skal man bare ikke.
Så derfor blev jeg også i tvivl om jeg skulle komme af den grund? Eller ikke?
Lad os så komme til hende pigen jeg mødte i bussen. Efter det sagde jeg så “ja måske, det ved jeg ikke” – hvor hun så svarede: “Hvis du kommer skal vi så gøre dig fuldstændig fuld?”
Hvilket jeg aldrig har prøvede før, altså det med og være fuld. Jeg har prøve og drikke, men ikke været fuld på den måde.
Hvilket jeg ikke har af en grund. Jeg er ikke bange for og være fuld og brække mig, det vil jeg godt kunne – men det er det med at, hvad nu hvis jeg siger noget jeg kommer til og fortryde senere? Eller gør noget jeg kommer til og fortryde? Jeg er så bange for og komme til og gøre noget, der kan gøre mig fortræd eller som en samvittighed senere hen. Og der står jeg så. Og ved ikke hvad jeg skal gøre.
Det gør mig virkelig meget på, da jeg føler at stort set hele min klasse har været fulde osv og har haft det så fedt til festerne hvor jeg ikke har været, ds jeg ikke vidste de har været der.
Undskyld for det lange brev, men der var bare så meget, der skulle siges.
Håber virkelig du/I kan hjælpe mig. Det ville betyde meget 🙂
Med venlig hilsen
E

Pige, 16 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære 16-årige pige.

Jeg kan godt forstå, at du har brug for at dele din tanker om fest og alkohol med nogen – så det er rigtig godt, at du skriver herind til BørneTelefonen.

Det kan tit være svært at finde hoved og hale i tingene, når man føler man står på grænsen til ikke at være rigtigt barn længere.

Så det er rigtig vigtigt, at du mærker efter, i forhold til hvad du har lyst til. Og ud fra dit brev, får jeg den fornemmelse af, at du faktisk ved hvor din grænse går. Du er helt klar over, hvad det er du ikke ønsker at ende ud i og derfor lader du dig ikke bare rive med. Det vidner om stor viljestyrke og mod, hold endelig fast i det!

Nu ved jeg jo ikke om festen var i lørdags, og du derfor ikke har nået at få svaret her. Men uanset hvad vil jeg svare dig, så du måske kan bruge mine tanker og svaret næste gang, der opstår en lignende situation.

Du fortæller i dit brev, at du ikke er blevet inviteret til de her fester – men ifølge hende pigen i bussen, så er der ingen der er blevet ”rigtig inviteret”. Det kan starte som en samtale mellem nogen, som så fortæller det videre, ligesom da hende pigen spurgte dig. Det kan sagtens være det fungerer sådan i jeres omgangskreds, men jeg kan virkelig godt forstå, at du ikke er helt tilpas i den situation med bare at dukke op.

Derfor kunne det måske være en idé at skrive til hende der holder festen? Sige du er blevet inviteret af X (pigen fra bussen) og bare vil sikre dig, at det er ok at du kommer (enten alene eller med hende fx)? Det kan måske virke grænseoverskridende, men omvendt sender du også et klart signal om, at du er typen der gerne vil have tingene på det rene. Det tror jeg faktisk de fleste vil have ret stor respekt for. Så kan den der ubehagelige følelse af bare at dukke op, måske blive dæmpet lidt, nu hvor du så spørger hende om det er okay. Kunne du mon have mod på det?

Hvis du tager til den her fest, er der nogle ting du skal være opmærksom på. Det kan nemlig være rigtig svært at sige fra overfor andre. Er det en følelse, du mon kender til? Lidt en følelse, af at man er nødt til at drikke sig fuld, fordi andre gør det. Og sådan skal det absolut ikke være. Det fornemmer jeg også, at du er ret enig i?

Det er nemlig aldrig helt nemt, men det vigtigste er, at du lytter til dig selv og mærker efter! Hvilket jeg læser i brevet, at du faktisk er ret god til. Du skriver, at du mærker en tvivl med at drikke dig fuld, og at du faktisk kan mærke at det måske ikke helt er dig. For du har ret i, at med det at være meget fuld, kommer der også en form for kontroltab. Én ting er den fysiske kontrol (at få det dårligt, skulle kaste op osv.), noget andet er det du selv nævner: at komme til at gøre noget, du senere fortryder. Og det er en vildt vigtig pointe!

Du bestemmer 100% over dig selv, og det er helt okay ikke at ville drikke sig ’helt i hegnet’, det er faktisk meget bedre at kunne kontrollere sig selv, og netop ikke ende ud i nogle situationer, som man fortryder dagen efter. Deet kaldes at drikke med måde. Det lyder som om, at det også er det, du har gjort tidligere. Altså godt har kunne drikke lidt alkohol, så længe lysten har været der, og så kunne stoppe før du er blevet for fuld. Jeg tror faktisk ret mange er lidt misundelige på, at kunne stå så meget ved sig selv og kende sin krop så godt. Jeg har i hvert fald talt med en del unge, der har haft svært ved det og er endt med at blive alt for fulde.

Undersøgelser viser faktisk, at omkring 96% af unge mener det er helt okay at sige ”nej tak” til alkohol – og hvis man bare gerne vil drikke lidt, så er det også så fint. Det vigtigste er bare, at du må ikke føle dig presset eller tvunget til at blive i situationer, hvor du synes det er ubehageligt. Du må altid gå fra det, det er kun dig der kan bestemme det. Og hvis fællesskabet ikke tillader at du drikker med måde, så ville jeg faktisk overveje, om det fællesskab er værd at blive en del af. Kan du følge mig? Og hvem ved, måske der faktisk er flere, der har det som dig, men som ikke tør “skrue ned” for deres alkoholindtag. Det tror jeg faktisk.

Har du mon prøvet at snakke med dine forældre omkring det? Det kan nogle gange godt hjælpe at få snakket de tanker og følelser igennem med en voksen, der er tæt på en.
Man tænker måske ikke altid over det, men de voksne har også selv været unge og rigtig tit stået i lignende situationer. Der kan sagtens være gode råd at hente der også.

Jeg håber det har hjulpet dig lidt at få lettet hjertet, og at mit brev og tanker omkring det, kan skabe lidt ro hos dig.
Du er også meget velkommen til at ringe eller skrive ind anonymt til BørneTelefonen på 116111, hvis du har brug for at tale mere om det.

Kærlig hilsen BørneTelefonen

Flere gode råd til unge Om alkohol

Når man er ung, kan det være, at man begynder at interessere sig for fester. Eller måske at ens venner, er begyndt at feste – og måske er nogen også begyndt at drikke øl og drinks til festerne?

Har du tanker som: Jeg føler, jeg skal drikke, for at være en del af fællesskabet. Det er som om, der er et gruppepres til festerne. Hvordan siger jeg fra? Jeg vil gerne prøve at drikke, men hvordan taler jeg med mine forældre om det? Jeg tror jeg har et alkoholproblem, hvordan får jeg hjælp til at komme ud af min afhængighed? Hvad kan der ske, hvis jeg drikke for meget? Min ven bliver altid for fuld, hvordan kan jeg hjælpe?

Tjek siden ud og find svar på dine spørgsmål. Du kan tage en quiz og finde ud af, om du kender til myterne om alkohol. Du kan også læse gode råd til, hvordan du drikker alkohol på en sikker måde eller du kan læse andre børns dilemmaer og se BørneTelefonen svar.

Alkohol og stoffer Andre der hjælper

Netstof

Rådgivning og information om alkohol og rusmidler. Find et behandlingstilbud.
Læs mere

Alkolinjen

Til dig, der drikker meget alkohol eller er pårørende til alkoholmisbrug