Brev
Jeg kan ikke stoppe
Hej
jeg er en dreng på 13 år bliver snart 14 jeg har haft nogen problemer på det sidste med alkohol og cigaretter og har stadig meget stor trang til det jeg tager tit piller som jeg har enten hjemme eller får fra folk jeg har rigtigt meget lyst til at stoppe men kan ikke ved i/du hvad jeg skal gøre kan ikke selv finde ud af det
Dreng, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære dreng på 13 år,
Det er så godt, at du skriver til os, når du har brug for hjælp.
Jeg kan se, at du har haft nogle problemer her på sidste med alkohol og cigaretter. Du skriver, at du også har fået en stor trang til at tage piller, hvad enten det er derhjemme, eller nogen du får af folk.
For mig lyder det til, at du er bekymret for, at denne ‘trang’ har taget overhånd. Du skal vide, at denne trang kan du ikke nedkæmpe alene – uanset hvor meget vilje, du har. Du har brug for nogle, du kan kæmpe sammen med og som støtter dig. Kun på den måde, kan du rykke dig fri at det misbrug, du føler er ved at få kløerne i dig.
Her kan du få hjælp:
• Lad din læge hjælpe dig. Nummeret står på dit gule sygesikringskort. Når du bestiller en tid, skal du med det samme sige, at du er 13 år, og at du gerne vil stoppe med at tage piller, drikke, ryge og den slags. Så undgår du lang ventetid. Du kan kontakte lægen på egen hånd. Du kan også vælge at have fx din mor med. Vær ikke bange for at fortælle lægen om din situation. Han eller hun har før hjulpet unge som dig. Lægen kender til, hvordan du kan få mere hjælp. Hvis du taler med lægen alene så fortæl, hvis du er bekymret for dine forældres reaktion. Så kan lægen vælge ikke at fortælle om jeres samtale til dine forældre.
• Lad din kommune hjælpe dig. Rådgiverne hos kommunen sidder klar til at hjælpe dig med dit pille-problem og alle mulige andre problemer, hvis du har behov for det. Hvis du prøver at finde din kommunes hjemmeside og søger på “anonym rådgivning”, så kan du komme i kontakt med en anonym rådgiver. Du kan også ringe til os på tlf. 116 111, så finder vi nummeret, du skal bruge.
• Tal med nogle der virkeligt ved noget om fest-stoffer og lignende her:  KABS. Du kan ringe på tlf: 29 13 11 40 alle hverdage ml. kl. 9-14og se nærmere på http://www.kabs.dk/behandlingssteder/city/
• Tal med en voksen, du har tillid til. Jeg kommer også til at tænke på, om du har delt dine tanker med en voksen? Måske med dine forældre, eller med en lærer ovre i skolen? Eller blot med en voksen, som du er tryg ved? Det kan være svært at komme ud af et misbrug alene, når man først har udviklet et. Derfor vil jeg råde dig til at tale med en voksen, som du føler dig tryg ved og som kan støtte dig hele vejen. Og til at kontakte en anonym rådgiver fra din kommune og andre, som kan hjælpe dig videre, så du får tilbudt den rette hjælp.
Jeg synes virkelig, at du skal være stolt af dig selv! Især fordi du kan mærke, hvor dine grænser går. Det gør, at du kan mærke, at noget er ved at tage overhånd. Og det gør også, at du beder om hjælp i tide. Det viser, at du ønsker at ændre din situation til det bedre.
Hvis du har lyst til at dele noget andet med os, så skriv endelig igen. Du er også meget velkommen til at chatte, eller ringe til os på BørneTelefonen på: 116111.
Vi ønsker dig held og lykke!
De varmeste hilsner,
BørneTelefonen.