Jeg føler ikke jeg får noget hjælp

Jeg er begyndt at cutte igen, jeg ved sku ikke helt hvad der sker.

Jeg føler mig bare så nede nogle gange. Jeg har lyst til at cutte det meste af tiden når jeg er alene. Jeg bliver også hele tiden sur over de mindste ting.

Jeg ved sku ikke helt hvad jeg skal gøre, jeg siger det ikke til mor, min bedste veninde ved det. Men jeg stoler på hende,

der er et par andre i skolen der har lagt mærke til det. Men jeg tænker ikke de får noget ud af at sige det videre så hvorfor skulle de gøre det?

Jeg har også hele tiden lyst til at drikke mig fuld, jeg elsker det. Når jeg gør det ved min forældre ikke hvor fuld jeg bliver, forleden prøvede jeg også hash for anden gang tror jeg det var.

Jeg får også mindre og mindre lyst til at være sammen med mine veninder, jeg sidder tit på mit værelse og finder det mest depri musik jeg kan finde og stirrer ud i luften.

Kan i hjælpe mig?

Alt dette skrev jeg over chat og jeg synes ikke jeg fik noget ud af det, jeg prøver her i stedet

Pige, 14 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære du

Hvor er det bare godt, at du er stoppet op, tænker over din situation og skriver herind. Tak for dit brev. Det lyder til, at du tænker en del over, hvad det er der sker for dig i dit liv lige nu.

Selvskade, hash og alkohol er noget, hvor man i et øjeblik kommer lidt væk fra, hvordan man egentlig har det. Det kan altså blive en måde at håndtere svære følelser på. Men selvskade, hash og alkohol løser ikke ens problemer. Derfor er det vigtigt, at du får hjælp fra andre, så det kan blive anderledes.

Det er rigtig godt, at du har fortalt din veninde om det. Det kan være rart at have nogen, som kender til, hvordan man har det og som kan støtte en. Du skriver, at du ikke har sagt det til din mor. I den situation du er i nu, er det vigtigt at få talt med en voksen om, hvordan du har det. En voksen kan nemlig hjælpe dig med, hvad du kan gøre i den her situation, og de kan støtte dig. Det kan være din mor, en anden fra din familie, en lærer eller en venindes mor.

Måske er det, at du er begyndt på selvskade igen, et udtryk for at noget er svært lige nu, som du også giver udtryk for i dit brev. Måske kan det være en hjælp for dig at læse mere om selvskade, og hvordan du kan få hjælp. Det står der noget om på Landsforeningen mod Spiseforstyrrelser og Selvskades hjemmeside. Du kan trykke på det her link for at komme ind på siden: http://www.lmsos.dk/kan-vi-hjaelpe-dig/jeg-skader-mig-selv/

Du skriver, at du har mindre lyst til at være sammen med dine venner og i stedet sidder alene på dit værelse. I perioder, hvor man oplever at have mindre overskud, kan det virke uoverskueligt at være sammen med andre. Man faktisk kan ens venner være med til, at man får det bedre, og at ens tanker kommer over på noget andet. Og det kan være rart at have nogen, som man kan dele sine tanker med. Det kan også være, at dine venner har gode råd til, hvad du kan gøre og de kan støtte dig. I situationer, hvor du har lyst til at drikke alkohol kunne det måske være en mulighed, at du i stedet laver en aftale med en veninde, hvor I laver noget andet? En måde at komme væk fra hash er også at undgå de arrangementer, hvor man ved, at der bliver røget hash. Ofte er det godt at have en anden aftale, så du er beskæftiget med noget andet. Det kan være at se en film med en veninde, lave noget hyggeligt med din familie eller noget andet.

Hvor er det dog bare sejt af dig, at du overvejer, hvad selvskaden, alkohol og hash er forbundet med og du viser ved at skrive herind, at du gerne vil gå en anden vej. Det er bare godt gået. Jeg håber, at det her svar kan være en hjælp for dig.

Kærlig hilsen BørneTelefonen

Få flere gode råd om Selvskade og cutting

Cutter du selv? Eller har du en ven, som har selvskadende adfærd? Hvis man påfører sig selv fysisk smerte, er det et tegn på, at man har det dårligt indeni. Derfor er det vigtigt at få hjælp.

Hvis du har cuttet, kan det være du har fået ar og tænker: Går mine ar væk? Hvad skal jeg sige, når folk spørg indtil mine ar? Det kan også være du gerne vil stoppe med at skade dig selv, men ikke ved hvordan. Måske du tænker: Hvordan skal jeg fortælle til mine forældre at jeg cutter? Hvordan får jeg hjælp?

Her på siden kan du finde alternativer til selvskade. Du kan også lave en handleplan, der hjælper dig, når du har det svært, du kan læse om forskellig svære følelser og hvad der kan hjælpe eller du kan læse andre børns breve.

Selvskade Andre der hjælper

Foreningen Spiseforstyrrelser og Selvskade

Rådgivning og andre tilbud vedrørende spiseforstyrrelse og selvskade
Læs mere

Psykiatrifonden

Rådgivning og støttetilbud om psykisk sygdom og diagnoser
Læs mere

Trin for trin Byg et brev

Hvis det er svært at sige noget ansigt-til-ansigt, kan det være nemmere at skrive det ned. Her kan du bygge et brev, som du kan sende til den person, du gerne vil have til at hjælpe dig.

Skriv et brev, sæt ord på det, der er svært at sige. Vi har lavet en guide, der hjælper dig med at skrive de tanker ned, som er svære at fortælle.