Jeg er ligegld?!

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 14 år.

Mange tak for dit brev.

Jeg synes det er dejligt at høre du har gode venner og at det går godt i skolen. Det er gode elementer at have i sit liv. Udover det, så er det super positivt når vi som mennesker selv er i stand til at se hvad der fungerer godt i ens liv. Og det er du, når selv kan nævne noget godt i dit liv.

Jeg synes der er meget i dit brev der peger i retning af, at du er et samvittighedsfuldt menneske, og dermed ikke er så ligeglad som du umiddelbart selv opfatter dig som. Det, at du skriver herind viser mig, at du gerne vil ændre din situation. Hvis du var 100 % ligeglad med det hele, så havde du ikke skrevet herind. Jeg siger det, fordi jeg håber det kan hjælpe dig til at se, at du er et samvittighedsfuldt menneske. Måske kan du selv komme i tanke om andre ting som modbeviser den følelse du har med at være ligeglad?

Jeg kan godt forstå det ikke er sjovt, at der er ting du ikke må for dine forældre. Måske kunne du tale med dem om hvordan du har det med de ting du ikke må og hvad det gør ved dig? Og samtidig også have blik for de ting du gerne må. Jeg synes det er fedt, at dine forældre har ladet dig drikke, selvom de ikke er så glade for det. Det synes jeg peger i retning af, at de forsøger at møde dig hvor du er. Måske både du og dine forældre har brug for at finde ud af hvad hinanden går og tænker og føler. Når man sætter ord på hvordan man har det, gør det det ofte nemmere for andre at forstå en.

Du spørger, hvorfor du er så ligeglad med konsekvenserne. Det er svært for mig at svare på. Men hvis du og dine forældre taler sammen, så kan det være et skridt på vejen for dig, til at blive mindre ligeglad med konsekvenser. Du er i en alder, hvor mange oplever de samme følelser og tanker som du har. Man er i gang med langsomt at løsrive sig fra forældrene, har flere egne meninger og vennerne får en større plads i ens liv. Det er helt naturligt. Men når det påvirker så meget, at man ikke får passet skolen, så er det godt at stoppe op som du gør og mærke efter.

Jeg tror vi alle sammen kan have brug for en fridag/pjækkedag i ny og næ, da det giver mulighed for at lade op. Men det skal helst ikke tage overhånd –der skal være en balance i det. Har du lagt mærke til om der er en bestemt grund til du pjækker? Fx er der et bestemt fag du gerne vil undgå? Er det hårdt at komme op om morgenen? Giver det dig overskud? Bliver du et gladere menneske? Eller noget helt andet? Hvis du dykker lidt ned i grundende til du pjækker giver det dig mulighed for måske at ændre det. Eller acceptere at du er en der engang i mellem har brug for en fridag da den er gavnlig. Igen vil jeg opfordre dig til at tale med dine forældre og være ærlig omkring hvordan du har det. Måske du vil have det bedre med de ved at du ind imellem kan have brug for at lade op, måske endda du en gang imellem kan holde en fridag med din mor hvor I kan hygge sammen?

Når det er sagt, så er det godt at komme op og få passet ens skole, og så glæde sig til at få fri, hvor du kan hygge med dine venner. Måske du har mod til at tale med din lærer om hvordan det er at være dig lige nu? Du er bestemt ikke den eneste der går med disse tanker og jeg tænker hele din klasse kan have glæde af at læreren tager temaet op omkring hvordan det er at være 14 år, det kan du jo foreslå. Temaer omkring forhold til forældre, venskaber, alkohol og ja udvikling i teenageårene. Hvad tænker du om det?

De bedste tanker og hilsner Børnetelefonen

Flere gode råd til unge Om alkohol

Når man er ung, kan det være, at man begynder at interessere sig for fester. Eller måske at ens venner, er begyndt at feste – og måske er nogen også begyndt at drikke øl og drinks til festerne?

Har du tanker som: Jeg føler, jeg skal drikke, for at være en del af fællesskabet. Det er som om, der er et gruppepres til festerne. Hvordan siger jeg fra? Jeg vil gerne prøve at drikke, men hvordan taler jeg med mine forældre om det? Jeg tror jeg har et alkoholproblem, hvordan får jeg hjælp til at komme ud af min afhængighed? Hvad kan der ske, hvis jeg drikke for meget? Min ven bliver altid for fuld, hvordan kan jeg hjælpe?

Tjek siden ud og find svar på dine spørgsmål. Du kan tage en quiz og finde ud af, om du kender til myterne om alkohol. Du kan også læse gode råd til, hvordan du drikker alkohol på en sikker måde eller du kan læse andre børns dilemmaer og se BørneTelefonen svar.

Alkohol og stoffer Andre der hjælper

Netstof

Rådgivning og information om alkohol og rusmidler. Find et behandlingstilbud.
Læs mere

Alkolinjen

Til dig, der drikker meget alkohol eller er pårørende til alkoholmisbrug