Brev
jeg er faldet i nogle dårlige grupper
hej
jeg er 13 år og klare mig godt i skolen fagligt men de sidste par måneder er jeg faldet ind i alt det forkerte fx rygere på min alder
jeg har røget hash dampet røget vandpibe stjålet forskellige ting alt fra tasker til cykler og knallerter og har det rigtigt dårlig med det men det er som om jeg er blevet afhængelig af at være på den dårlige side af mig selv
håber i har nogle gode råd til at få mig til at stoppe mig selv tak 🙂
Dreng, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Hej Dreng på 13 år.
Tak for dit brev. Du skriver at du klarer dig godt i skolen, men at du de sidste par måneder er begyndt at gøre ting, som du godt ved er forkerte. Du er allerede godt på vej til at hjælpe dig selv, for du viser med dit brev, at du er klar over, at det ikke er godt med kriminalitet og stoffer. Jeg vil meget prøve at hjælpe dig.
Der kan være mange forskellige grunde til at man gør ting, som man godt ved er forkert. Du skriver i titlen i dit brev at du er begyndt at hænge ud sammen med nogle ”dårlige grupper”. Det er rigtig hyggeligt at have en gruppe hvor man ”hører til”. Men hvis man er en del af en gruppe, kan det være svært at sige fra, fx hvis gruppen vil stjæle cykler, og man ikke selv har lyst.
Måske kan det hjælpe dig at tænke over, hvordan du synes man skal opføre sig. Hvad er okay og hvad er ikke? Hvor går dine grænser?
Hvis du ofte kommer til at gøre ting, inden du får tænkt dig om, kan det måske hjælpe dig at tage nogle små pauser? F.eks. tælle til 10 inden du gør noget, så du lige har tid til at tænke over om, du virkelig har lyst til det eller du bare lader dig trække med. Du kan også trække vejret dybt ned i maven et par gange, og lige mærke efter hvad du egentlig vil? På BørneTelefonen.dk har vi en guide til vejrtrækningsøvelser: https://bornetelefonen.dk/vejrtraekningsoevelse/
Mange synes at det er sejt, hvis man er sig selv og kan sige fra. Sig fra, hvis du ikke har lyst til det til de andre vil lave. Måske kan du komme med ideer til, hvad I ellers kan lave? Det kan være svært at vende en hel gruppe, men du kan vælge at gøre noget andet. Måske kan du undgå at være i gruppen på tidspunker, hvor du ved, at de plejer at stjæle eller ryge hash. Så du stille viser dig selv, at du ved, at du ikke skal være der, fordi det er svært for dig at lade være med at gå med. Det er bedre at være på det rigtige sted end at være på det forkerte sted!
Nogle grupper har en dårlig ”kultur”. Måske skal du overveje at finde nogle andre venner? Få en fritidsinteresse, som du bruger din tid på istedet og få nye venner her. Man skal også være obs på, at man ikke får et dårligt ry, så andre ligesom holder afstand til en. Det kan også være en ulempe ved at hænge ud med nogen, som stjæler og ryger hash. Måske er det blevet tid til at skifte spor og gøre noget rigtig godt for dig selv?
Du skriver, at du har det rigtig dårligt med de ting du gør, men at du samtidig har svært ved at stoppe. Jeg tænker derfor at det kunne være en stor hjælp at snakke med en voksen om det. Er der en lærer eller pædagog i skolen eller måske en fra  din kommunes SSP afdeling, du kan snakke med med?
Det kan være svært at fortælle sine forældre at man gør ting, som man godt ved er forkert. Men mange gange er det ens forældre der er bedst til at hjælpe en. Jeg tænker at dine forældre kan støtte dig i at finde nogle andre venner, hvis det er det rigtige. De kan måske også hjælpe dig med at sige fra på en god måde?
Hvis der er ting i ens liv som er svære, f.eks. hvis man er ked af noget, hvis man bekymrer sig om noget eller hvis man ikke er glad derhjemme, kan det at lave ”forkerte ting”, være en måde at glemme sine problemer. Hvis du har det sådan, kan det være en stor hjælp at snakke med en ven eller en voksen om de ting, der er svære.
Du har allerede vist, at du kan rigtig meget ved at skrive til os her på BørneTelefonen. Jeg er tror på dig og på, at du kan finde ud af hvordan du gør det rigtige. Og huske at du altid kan chatte, sms’e eller ringe til os på BørneTelefonen på 116111 og fortælle mere om dit liv.
Kærlig hilsen
BørneTelefonen