Ingen opmærksomhed

Hej BT!

Min store bror er i et hash misbrug. Hvilket betyder alt opmærksomheden ryger over på ham.

Når vi henter ham fra nogle steder og vi skal køre bliver jeg altid smidt om bag på bagsædet og når jeg så prøver at tale med dem ignorer de mig bare og snakker videre!

Føler mig afvist og svigtet!

Kh pige på 10 år

Pige, 10 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 10 år,

Jeg forstår godt, at det er hårdt, at dine forældre er så fokuseret på din bror i øjeblikket. Jeg tænker dog om det måske bare er en periode eller om det er noget, du har oplevet i længere tid? Hvis det kun er noget, der er opstået i forbindelse med hans hash-misbrug, tænker jeg, at du skal give det lidt tid indtil stormen har lagt sig.

Når det så er sagt, er det selvfølgelig ikke okay, at blive ignoreret og det synes jeg sagtens, at du kan fortælle til dine forældre. Måske er der en af dine forældre, du har lidt lettere ved at tale med om sådan nogle emner? I så fald vil jeg foreslå dig, at få den forælder på tomandshånd og fortælle, at du ikke altid føler dig set og hørt i øjeblikket og at du måske endda savner dine forældre lidt, fordi snakken ofte omhandler din storebror?

Hvis det er svært at få sagt, kan du altid vise dem dit brev til Brevkassen – du er også meget velkommen til at vise dem svaret. Det kan være en god måde hvorpå I kan få samtalen i gang.

Det kan også være du har nogle søde bedsteforældre, en moster eller lærer som du er tryg ved. Måske du kan snakke med dem om hvordan der er at være dig lige nu. Måske du her i sommerferien kan være lidt på ferie alene hos noget af din familie og på den måde føle der bliver plads til dig og du kan føle opmærksomheden er rettet mod dig? Det kan også være den du taler med, kan hjælpe dig med at få talt med dine forældre?

Hvis du har brug for flere råd til, hvordan du kan få det sagt, er du også altid velkommen til at ringe til BørneTelefonen på 116 111 eller skrive på vores chat eller SMS.

De bedste hilsner fra BørneTelefonen

Flere gode råd til unge Om alkohol

Når man er ung, kan det være, at man begynder at interessere sig for fester. Eller måske at ens venner, er begyndt at feste – og måske er nogen også begyndt at drikke øl og drinks til festerne?

Har du tanker som: Jeg føler, jeg skal drikke, for at være en del af fællesskabet. Det er som om, der er et gruppepres til festerne. Hvordan siger jeg fra? Jeg vil gerne prøve at drikke, men hvordan taler jeg med mine forældre om det? Jeg tror jeg har et alkoholproblem, hvordan får jeg hjælp til at komme ud af min afhængighed? Hvad kan der ske, hvis jeg drikke for meget? Min ven bliver altid for fuld, hvordan kan jeg hjælpe?

Tjek siden ud og find svar på dine spørgsmål. Du kan tage en quiz og finde ud af, om du kender til myterne om alkohol. Du kan også læse gode råd til, hvordan du drikker alkohol på en sikker måde eller du kan læse andre børns dilemmaer og se BørneTelefonen svar.

Alkohol og stoffer Andre der hjælper

Netstof

Rådgivning og information om alkohol og rusmidler. Find et behandlingstilbud.
Læs mere

Alkolinjen

Til dig, der drikker meget alkohol eller er pårørende til alkoholmisbrug