Brev
Ikke lov til så meget
Hej BT, håber det går godt
Jeg har lidt et problem, som jeg synes er ret træls.
Jeg er enebarn, og har to meget overbeskyttende forældre.
Jeg har først og fremmest ikke lov til at drikke alkohol, ikke engang smage selvom jeg er sammen med dem.
Jeg må ikke engang have min tætte barndoms ven sovende her, som så 100% er homoseksuel, og mine forældre kender ham godt.
Jeg må heller ikke tage toget væk og alt muligt, hvis jeg gerne vil se nogle venner. Det er virkelig ærgerligt, for mine venner har lov til det. Min ven som er yngre end mig, har lov til at tage tog MEGET langt væk for at møde en pige, som han ikke har mødt før. Hans forældre kender heller ikke rigtig hende eller hendes forældre (hende som min ven vil møde).
Det lyder måske lidt dumt, og ved godt mine forældre prøver at passe på mig, men hvordan skal jeg lære noget som helst hvis de ikke lader mig gøre det jeg ønsker allermest?
Har også nogengange ville have en drenge VEN sovende her, men min mor tror jeg har sex med alle, hvilket bare er løgn.
Har prøvet at snakke med dem så mange gange, men de siger bare at der kommer til at ske mig noget hvis jeg tager et tog(blive voldtaget osv), hvilket jeg synes er tåbeligt.
Håber seriøst i kan hjælpe, er virkelig træt af det.
Har faktisk taget et tog på et tidspunkt på en aften uden mine forældre vidste det. Der skete ærligt ingenting, så kan ikke forstå hvorfor de er så bange
Pige, 15 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 15
Det første, jeg kommer til at tænke på, når jeg læser dit brev, er, at det er tydeligt, at du er en fornuftig pige, der er rigtig god til at passe på dig selv.
Ligesom alle andre unge, har også du et behov for at få større og større frihed, og lov til mere og mere.
Derfor kan jeg sagtens forstå, at du synes, det er træls, når dine forældre er så bekymrede for, at der skal ske dig noget.
Ligesom dig tror jeg også, dine forældre prøver at passe på dig. Nogle forældre kan have svært ved at vænne sig til tanken om, at deres børn bliver større og mere selvstændige.
Og nogle forældre ser og hører om ting, der en sjælden gang sker i byen, til fester og i toget – og bliver bange for, at noget sådan skal ske for deres børn. Jeg kan forestille mig, det måske er det, der er sket for dine forældre?
Jeg synes, det er rigtig godt, at du allerede har prøvet at snakke med dine forældre mange gange. Jeg tror alligevel, at løsningen stadig er at snakke med dine forældre – men måske på en anden måde.
I dit brev har du været rigtig god til at sætte ord på, hvordan du oplever det. Så måske kunne du skrive et brev til dine forældre?
Måske kunne du starte med at skrive, at du er glad for at mærke, at du betyder noget for dine forældre og at de gerne vil passe på dig?
Du kunne også skrive, at det er vigtigt for dig, at dine forældre nogle gange lader dig tage toget alene? Og måske kunne du skrive, at du gerne vil have lov til at have en drengeven sovende en gang imellem – og at en pige og dreng sagtens kan sove sammen som venner?
Du kan måske slutte brevet af med, at du gerne vil snakke med om, hvordan du kan få lidt mere frihed. For hvordan skal du ellers kunne lære noget om livet?
Et brev kan have mange fordele. Ved at skrive et brev, viser du, at det her er noget, der er rigtig vigtigt for dig. Du undgår et skænderi med dine forældre. Du kan få sagt det, du gerne vil sige uden at blive afbrudt.
Og sidst – men ikke mindst: Dine forældre får chancen for at snakke sammen om, hvordan de bedst kan reagere på brevet. Og måske finder de endda ud af sammen, at de godt kan imødekomme nogle af dine ønsker?
Jeg håber, det er lykkes for mig at give dig nogle idéer, du har fået lyst til at overveje.
Jeg både tror og håber på, at det vil lykkes for dig og dine forældre at finde frem til nogle gode løsninger, hvor du trives og dine forældre stadig føler sig trygge på dine vegne.
Jeg ønsker dig alt det bedste fremover. Hvis du får brug for at snakke, er du altid velkommen til at skrive eller ringe.
Kærlig hilsen BørneTelefonen