Ikke lov til så meget

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 15

Det første, jeg kommer til at tænke på, når jeg læser dit brev, er, at det er tydeligt, at du er en fornuftig pige, der er rigtig god til at passe på dig selv.

Ligesom alle andre unge, har også du et behov for at få større og større frihed, og lov til mere og mere.

Derfor kan jeg sagtens forstå, at du synes, det er træls, når dine forældre er så bekymrede for, at der skal ske dig noget.

Ligesom dig tror jeg også, dine forældre prøver at passe på dig. Nogle forældre kan have svært ved at vænne sig til tanken om, at deres børn bliver større og mere selvstændige.

Og nogle forældre ser og hører om ting, der en sjælden gang sker i byen, til fester og i toget – og bliver bange for, at noget sådan skal ske for deres børn. Jeg kan forestille mig, det måske er det, der er sket for dine forældre?

Jeg synes, det er rigtig godt, at du allerede har prøvet at snakke med dine forældre mange gange. Jeg tror alligevel, at løsningen stadig er at snakke med dine forældre – men måske på en anden måde.

I dit brev har du været rigtig god til at sætte ord på, hvordan du oplever det. Så måske kunne du skrive et brev til dine forældre?

Måske kunne du starte med at skrive, at du er glad for at mærke, at du betyder noget for dine forældre og at de gerne vil passe på dig?

Du kunne også skrive, at det er vigtigt for dig, at dine forældre nogle gange lader dig tage toget alene? Og måske kunne du skrive, at du gerne vil have lov til at have en drengeven sovende en gang imellem – og at en pige og dreng sagtens kan sove sammen som venner?

Du kan måske slutte brevet af med, at du gerne vil snakke med om, hvordan du kan få lidt mere frihed. For hvordan skal du ellers kunne lære noget om livet?

Et brev kan have mange fordele. Ved at skrive et brev, viser du, at det her er noget, der er rigtig vigtigt for dig. Du undgår et skænderi med dine forældre. Du kan få sagt det, du gerne vil sige uden at blive afbrudt.

Og sidst – men ikke mindst: Dine forældre får chancen for at snakke sammen om, hvordan de bedst kan reagere på brevet. Og måske finder de endda ud af sammen, at de godt kan imødekomme nogle af dine ønsker?

Jeg håber, det er lykkes for mig at give dig nogle idéer, du har fået lyst til at overveje.

Jeg både tror og håber på, at det vil lykkes for dig og dine forældre at finde frem til nogle gode løsninger, hvor du trives og dine forældre stadig føler sig trygge på dine vegne.

Jeg ønsker dig alt det bedste fremover. Hvis du får brug for at snakke, er du altid velkommen til at skrive eller ringe.

Kærlig hilsen BørneTelefonen

Flere gode råd til unge Om alkohol

Når man er ung, kan det være, at man begynder at interessere sig for fester. Eller måske at ens venner, er begyndt at feste – og måske er nogen også begyndt at drikke øl og drinks til festerne?

Har du tanker som: Jeg føler, jeg skal drikke, for at være en del af fællesskabet. Det er som om, der er et gruppepres til festerne. Hvordan siger jeg fra? Jeg vil gerne prøve at drikke, men hvordan taler jeg med mine forældre om det? Jeg tror jeg har et alkoholproblem, hvordan får jeg hjælp til at komme ud af min afhængighed? Hvad kan der ske, hvis jeg drikke for meget? Min ven bliver altid for fuld, hvordan kan jeg hjælpe?

Tjek siden ud og find svar på dine spørgsmål. Du kan tage en quiz og finde ud af, om du kender til myterne om alkohol. Du kan også læse gode råd til, hvordan du drikker alkohol på en sikker måde eller du kan læse andre børns dilemmaer og se BørneTelefonen svar.

Alkohol og stoffer Andre der hjælper

Netstof

Rådgivning og information om alkohol og rusmidler. Find et behandlingstilbud.
Læs mere

Alkolinjen

Til dig, der drikker meget alkohol eller er pårørende til alkoholmisbrug