Brev
Ikke inviteret
Hej. Jeg har altid defineret min folkeskoleklasse som den beste jeg kan forestille mig. Alle kan snakke med alle og generelt er alt bare super socialt.
Men her i løbet af 8. er der kommet fester med alkohol. Jeg må sådan set gerne drikke men jeg har bare ikke rigtigt lyst.
Pigerne i klassen er delt op i 2 grupper. “De populære” og “de andre”. Jeg er en af “de andre”. Vi har altid været en smule udenfor fællesskabet fordi vi har et par stykker med lidt mentale problemer (her mener jeg rent faktisk psykiske lidelser, ikke som joke) men der er heldigvis ingen mobning eller noget.
Dog er det sådan at hele klassen undtagen os er med til “klassefester”. Vi er simpelt hen ikke inviteret.
Det genere mig lidt, for jeg vil sådan set gerne feste og jeg har ikke noget imod den type fester.
Men da en af mine veninder spurgte lidt rundt fandt hun ud af at de ikke vil have os med, da vi er “party crashers” når vi ikke drikker.
INGEN af os i “de andre”- gruppen har sagt at vi ikke vil drikke. Faktisk drikker halvdelen af os nogle gange.
Det genere mig bare virkeligt at de har “klassefester” uden hele klassen.
Hvad kan jeg gøre?
Pige, 15 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 15 år
Mange tak for dit brev. Jeg kan virkelig godt forstå, at det generer dig, når I er nogle der ikke er inviteret til arrangementer, som kaldes klassefester. Du har ret i, at der ikke er meget ”klassefest” over det, hvis ikke hele klassen har fået en invitation til at deltage!
I dit brev beskriver du faktisk en problematik, som rigtig mange står i, særligt i udskolingen. Nemlig at alkohol og fester begynder at fylde. Men (!) det fylder ikke lige meget for alle. Nogle har måske lyst til at drikke og feste, mens andre slet ikke har lyst eller overhovedet må.
Samtidig beskriver du også nogle ting, omkring fællesskabet i din klasse, som jeg ikke tænker, er helt i orden. Nemlig at I er nogle, der faktisk holdes udenfor ved ikke at blive inddraget eller inkluderet.
Siden det finder sted i jeres klasse, tænker jeg, det kan være en rigtig god idé at inddrage en lærer eller klasselærer. Når der sker sådan nogle ting, som du beskriver i klassen, handler det nemlig ikke om, at enkelte personer er ”onde” eller ”ofre”, men tværtimod at der sker noget uhensigtsmæssigt i klassefællesskabet, som der bør tages hånd om. Og det er et ansvar, som lærerne har.
Måske kan det være hjælpsomt at vise en lærer brevet her, og mit svar? Det kan nogle gange gøre det lettere at snakke om efterfølgende.
Alternativt kan det også være en idé at jeres forældre taler sammen internt om, hvilke spilleregler der bør være i jeres klasse, når det gælder ”klassefester”, fester og alkohol. Måske de allerede har det? Måske det lige skal opfriskes?
Du beskriver ellers, at I alle har det godt i klassen, og at alle kan snakke med alle. Derfor tænker jeg, om det kan være en mulighed at tale åbenhjertet med den eller de, der har arrangeret klassefesten? Og fortælle, at I er nogle der er kede af, at I ikke er inviteret med og faktisk gerne ville feste.
Måske de, der arrangerer festen tror, at I ”andre” ikke vil drikke, og at I faktisk slet ikke gider fester? Måske der er en anden grund? Desværre kan vi to ikke spå om, hvad grunden er. Men måske du kan få besked ved at spørge direkte?
Jeg tænker også, om det kan være en mulighed at skabe et fællesskab eller sammenhold om noget, I alle kan være med på?
Det kunne være at tage ud at spise, shoppe, rulle på rulleskøjter, tage ud at bade eller andet, hvor I kan bruge tid sammen, hvor der ikke er fester og alkohol indblandet. Når man har det godt sammen som udgangspunkt og lærer hinanden bedre at kende, kan det nemlig være lettere at inkludere alle til eksempelvis fester.
Når det så er sagt, så når I naturligvis også en alder, hvor der skal være plads til, at man kan være sammen mindre grupper ad gangen. Måske man finder sammen af interesser eller hobbyer. Det kan også være man finder sammen om fx at kunne lide at tage til fester. Og det er okay.
Men når der er tale om klassearrangementer eller klassefester, så er det faktisk at ekskludere, hvis der er nogen i klassen, der ikke bliver inviteret til at deltage. Og det er ikke i orden, at I er nogen, der bliver ekskluderet.
Jeg håber, at du kan bruge mine råd, og kan finde frem til nogle måder, hvorpå jeres klasse ikke nødvendigvis behøver at være ”opdelt” hver gang der er fx er fest.
Kærlig hilsen BørneTelefonen