Ikke inviteret

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 15 år

Mange tak for dit brev. Jeg kan virkelig godt forstå, at det generer dig, når I er nogle der ikke er inviteret til arrangementer, som kaldes klassefester. Du har ret i, at der ikke er meget ”klassefest” over det, hvis ikke hele klassen har fået en invitation til at deltage!

I dit brev beskriver du faktisk en problematik, som rigtig mange står i, særligt i udskolingen. Nemlig at alkohol og fester begynder at fylde. Men (!) det fylder ikke lige meget for alle. Nogle har måske lyst til at drikke og feste, mens andre slet ikke har lyst eller overhovedet må.

Samtidig beskriver du også nogle ting, omkring fællesskabet i din klasse, som jeg ikke tænker, er helt i orden. Nemlig at I er nogle, der faktisk holdes udenfor ved ikke at blive inddraget eller inkluderet.

Siden det finder sted i jeres klasse, tænker jeg, det kan være en rigtig god idé at inddrage en lærer eller klasselærer. Når der sker sådan nogle ting, som du beskriver i klassen, handler det nemlig ikke om, at enkelte personer er ”onde” eller ”ofre”, men tværtimod at der sker noget uhensigtsmæssigt i klassefællesskabet, som der bør tages hånd om. Og det er et ansvar, som lærerne har.

Måske kan det være hjælpsomt at vise en lærer brevet her, og mit svar? Det kan nogle gange gøre det lettere at snakke om efterfølgende.

Alternativt kan det også være en idé at jeres forældre taler sammen internt om, hvilke spilleregler der bør være i jeres klasse, når det gælder ”klassefester”, fester og alkohol. Måske de allerede har det? Måske det lige skal opfriskes?

Du beskriver ellers, at I alle har det godt i klassen, og at alle kan snakke med alle. Derfor tænker jeg, om det kan være en mulighed at tale åbenhjertet med den eller de, der har arrangeret klassefesten? Og fortælle, at I er nogle der er kede af, at I ikke er inviteret med og faktisk gerne ville feste.

Måske de, der arrangerer festen tror, at I ”andre” ikke vil drikke, og at I faktisk slet ikke gider fester? Måske der er en anden grund? Desværre kan vi to ikke spå om, hvad grunden er. Men måske du kan få besked ved at spørge direkte?

Jeg tænker også, om det kan være en mulighed at skabe et fællesskab eller sammenhold om noget, I alle kan være med på?

Det kunne være at tage ud at spise, shoppe, rulle på rulleskøjter, tage ud at bade eller andet, hvor I kan bruge tid sammen, hvor der ikke er fester og alkohol indblandet. Når man har det godt sammen som udgangspunkt og lærer hinanden bedre at kende, kan det nemlig være lettere at inkludere alle til eksempelvis fester.

Når det så er sagt, så når I naturligvis også en alder, hvor der skal være plads til, at man kan være sammen mindre grupper ad gangen. Måske man finder sammen af interesser eller hobbyer. Det kan også være man finder sammen om fx at kunne lide at tage til fester. Og det er okay.

Men når der er tale om klassearrangementer eller klassefester, så er det faktisk at ekskludere, hvis der er nogen i klassen, der ikke bliver inviteret til at deltage. Og det er ikke i orden, at I er nogen, der bliver ekskluderet.

Jeg håber, at du kan bruge mine råd, og kan finde frem til nogle måder, hvorpå jeres klasse ikke nødvendigvis behøver at være ”opdelt” hver gang der er fx er fest.

Kærlig hilsen BørneTelefonen

Flere gode råd til unge Om alkohol

Når man er ung, kan det være, at man begynder at interessere sig for fester. Eller måske at ens venner, er begyndt at feste – og måske er nogen også begyndt at drikke øl og drinks til festerne?

Har du tanker som: Jeg føler, jeg skal drikke, for at være en del af fællesskabet. Det er som om, der er et gruppepres til festerne. Hvordan siger jeg fra? Jeg vil gerne prøve at drikke, men hvordan taler jeg med mine forældre om det? Jeg tror jeg har et alkoholproblem, hvordan får jeg hjælp til at komme ud af min afhængighed? Hvad kan der ske, hvis jeg drikke for meget? Min ven bliver altid for fuld, hvordan kan jeg hjælpe?

Tjek siden ud og find svar på dine spørgsmål. Du kan tage en quiz og finde ud af, om du kender til myterne om alkohol. Du kan også læse gode råd til, hvordan du drikker alkohol på en sikker måde eller du kan læse andre børns dilemmaer og se BørneTelefonen svar.

Alkohol og stoffer Andre der hjælper

Netstof

Rådgivning og information om alkohol og rusmidler. Find et behandlingstilbud.
Læs mere

Alkolinjen

Til dig, der drikker meget alkohol eller er pårørende til alkoholmisbrug