Brev
Hvordan siger jeg fra
Mine veninder som jeg går i klasse med, drikker tit alkohol i weekenderne og de ville altid gerne have at jeg er med. De får mig tit til at drikker alt for meget og jeg aner ikke hvordan jeg skal sige fra når jeg jo ser dem hver dag.
Hvad gør jeg?
Pige, 14 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære 14 årige pige
Det, du fortæller i dit brev er noget, jeg genkender fra andre børn og unge, som skriver eller ringer herind. Du er derfor ikke alene om at synes, at det er svært, at sige fra. Og desværre er der i vores samfund en tendens til, at nogle unge kan føle sig  presset til at drikke alkohol.
Først vil jeg sige, at jeg synes, det er ret stærkt gået, du lytter til den stemme indeni, der gerne vil sige fra overfor at drikke så meget. I dit brev beder du om hjælp til at sige fra. Det er modigt og godt gået, at du rækker ud efter hjælp og stopper op. Det kan du med rette være stolt af!
Jeg tænker, du måske går med til at drikke, fordi du synes, det er hyggeligt at være sammen med veninderne i weekenderne? Derimod siger alkoholen dig måske ikke så meget. Det kan måske tænkes, du er sammen med veninderne af andre grunde end at blive fulde sammen. Er det mon rigtigt forstået?
Et godt råd, jeg kan give dig, er derfor, at du taler med dine veninder på et tidspunkt, hvor I ikke drikker. Tit er det bedst at få en god snak, når man er ædru.
Du kan fx fortælle dine veninder, at du fremover ikke gider at være for fuld. Du behøver ikke komme med en grund, men hvis det hjælper dig, er det helt ok at stikke en hvid løgn og fx sige, at du ikke orker, at have tømmermænd dagen efter. Eller, at det er vigtigt for dig at være sund. Eller, at du ikke gider drikke så mange tomme kalorier. Eller, at du ikke kan tåle det.
Hvis du føler, at de er gode til at lytte og forstå dig, kan du også være ærlig overfor dem og sige, at du er glad for at være en del af venindegruppen, men du faktisk har det dårligt med at drikke alt for meget. Ofte kan ens handlinger være lettere for andre at forstå og respektere, hvis man forklarer hvorfor, man siger nej til noget.
Du kan også spørge veninderne om, de vil støtte dig ved ikke at tilbyde dig alkohol, når I fester sammen? Du kan jo sige til dem, du nok selv skal sige til, når du vil drikke. Så skal du nemlig ikke hele tiden tænke på det og føle dig presset.
Et andet råd er, at finde noget, du kan drikke i stedet for. Hvilken sodavand, iste eller smoothies du er glad for? Man kan slippe for meget pres og mange spørgsmål, hvis man til fester står med et fyldt glas i hånden. Har du mon lyst til at prøve det?
Det kan godt tænkes, at dit mod til at sige fra overfor alkoholen også hjælper dine veninder til at sige fra. Og det er der jo god grund til at være stolt af. Kan du mon følge, hvad jeg mener?
Jeg håber meget, det er gode veninder, der lytter til dig og respekterer, når du siger fra overfor at drikke. Forhåbentlig får I  nogle gode snakke om det.
Hvis du har brug for at få vendt situationen igen, er du også meget velkommen til at skrive sms eller chatte med os på BørneTelefonen på 116111.
Jeg har en fornemmelse af, du nok skal få sagt fra og  ønsker dig al mulig held og lykke med det.
Kærlig hilsen
BørneTelefonen