Brev
Hvordan genopretter jeg tilliden?
Kære børnetelefon
Jeg er en pige på 16 år- snart 17. For nyligt var jeg i byen med mine veninder og nogle andre piger jeg snakker godt med. Vi havde drukket hjemmefra og jeg følte mig tilpas, fordi jeg vidste hvad jeg lavede!
Problemet er, at da vi står i kø, får jeg drukket en del mere og mærker det først da jeg kommer ind, men jeg kan ikke stoppe. Jeg var meget tændt af den festlige stemningen, så mig og en anden pige blev enige om at finde os noget mere alkohol.
Ret hurtigt får vi sat os ved et bord med nogle drengevenner af en af de andre piger jeg kom med. Og her begynder det bare at gå ned af bakke. Jeg fik ret hurtigt “stjålet” mig nogle drinks (og det skal lige siges, at ved hvert bord opblandet man selv drinksene- så det er bare juice, redbull og vodka der står på bordene).
Ved samme bord fandt jeg også en flink fyr jeg kyssede med. I den tid der gik mens jeg sad der, kunne ikke længere styre mig. Jeg havde ikke kontrol over mine handlinger og jeg fortsatte med at drikke. Jeg har senere skrevet med fyren fra bordet og han sagde at mine drinks var 50% vodka, 50% energidrik plus at jeg drak af vodkaflasken et par gange.
Jeg husker ikke hvor meget jeg fik at drikke i det hele- jeg ved bare at jeg vågner i min egen seng (jeg skulle have sovet hos en veninde) med den sygeste kvalme og tænker “F*ck!”. Min mor kommer så ind og fortæller hvad der er sket.
Jeg var åbenbart blevet bevidstløs af alkoholen og min veninde havde ringet til min mor. Jeg er super glad for at der ikke skete mere, men jeg har fået et forbud for at gå i byen det næste halve år og jeg må ikke medbringe spiritus til den fest jeg skal til nytårsaften. Jeg har det okay med min straf, men jeg føler at jeg har skuffet mine forældre på et meget dybt nivuea! Det værste er, at jeg før er blevet hentet i lidt mildere, men stadig ret slem tilstand. Jeg tror i alt 3 eller 4 gange.
Jeg ved ikke hvorfor jeg ikke lærer noget af mine fejl og udover at jeg skuffer mine forældre, skuffer jeg også mig selv. Rigtig meget. Efter snart et år med alkohol og fester føler jeg, at jeg burde kunne styre det. Jeg tror mine forældre tænker det samme og jeg ved at de er bekymrede- det er jeg også selv. Jeg ved, at hvis mine veninder ikke havde været der, kunne der være sket noget RIGTIG slemt og jeg ønsker ikke at gentage oplevelsen.
Så for at opsummere mit brev. •Kender du/i nogle tips, der kan hjælpe mig med at holde mig fra stærkt spiritus eller vide hvornår jeg skal skifte til vand? Hvorfor lærer jeg ikke af mine dumme fejl?
•Hvordan kan jeg langsomt og sikkert bygge mine forældres og andres tillid til mig op?
Håber du/i kan hjælpe mig. Ved snart ikke hvad jeg skal gøre af mig selv og min skam.
Hilsen N
Pige, 16 år

Svar fra
Børnetelefonen
Hej 16 årige pige
Tak for dit fine og modne brev. Det er tydeligt, at du tænker meget over det, der er sket. Og også at du føler stor dårlig samvittighed. Det var ikke din mening at skuffe dine forældre - det fornemmer jeg klart. Men alkohol er drilsk - der sker tit det, du nu også har oplevet: man mister sine grænser. Derfor kommer man tit til at gøre noget, man egentlig ikke har lyst til, når man drikker alkohol.
Det er en helt naturlig ting, når man er ung, at man kommer til at gøre noget, man fortryder. Det har dine forældre sikkert også prøvet, da de var unge. Men som du også godt er klar over, så kan det gå rigtig galt. Du var heldig, at din veninde var der og passede på dig. Du har fået en stor forskrækkelse- og det er har dine forældre også. Det er sikkert derfor, at de reagerer med, at du ikke må drikke. De er nok rigtig bange for, at der skal ske dig noget.
Jeg ved, at der er rigtig mange i din alder, som har det ligesom dig. Det er svært, at finde den præcise grænse for "hvornår er nok, nok" (det er der også mange voksne, som ikke kan finde ud af).
Alene det, at du er så opmærksom på dette er et stort skridt på vejen til at lære dine grænser at kende.
Jeg ved ikke helt, om der findes "nemme" forslag - men du kan eks. beslutte på forhånd (evt sammen med dine forældre) hvor meget alkohol, du må indtage. Det kan være, at du skal holde dig til brezzer, som er blandet på forhånd. Så ved du nøjagtig, hvor meget alkohol du får. Sørg for, at have nogle sodavand/kildevand med, som du kan drikke ind imellem. Så må du prøve dig lidt frem med antallet. Husk at det ikke nødvendigvis bliver en federe fest, fordi man er meget beruset.
Du beskriver jo selv så fint, at du startede med at have det helt tilpas og pludselig så tippede det over - og det kan være du også i starten skal have et par veninder med på sidelinien, som kan hjælpe dig med at stoppe "når nok er nok".
Det kan også være, at du helt beslutter dig ikke at drikke til festerne. Det er der flere og flere unge, der lade være med. Så heldigvis bliver det flere steder mere socialt acceptabelt at sige nej til til alkohol. Da det jo heller ikke er sundt at drikke, når man ikke er ældre end du, kunne du jo overveje at prøve det. Fx sammen med en veninde til næste fest?
Jeg vil foreslå dig at tale med dine forældre om det, der skete. Og om din dårlige samvittighed. Fortæl dem, at du er ked af, hvis du har skuffet dem. Og at du gerne vil undgå at gøre det igen. Måske kan I sammen finde ud af hvor mange brezzer du skal have med eller indtage. Måske skal I have en aftale om, at du kan ringe idet samme du føler dig utilpas. Vi dem eventuelt også dit brev og mit svar. Så har I nogle konkrete forslag at tale ud fra.
Jeg vil ønske dig nogle gode snakke med dine forældre. Jeg håber, at du finder en god løsning, så du fremover kan være til fest uden at være bekymret for, om du kan styre dit alkoholforbrug. Pas på dig selv.
De bedste tanker fra BørneTelefonen