Brev
Hvordan får jeg nye venner?
Hej Brevkassen.
Vi er to piger, i 9. klasse, som begge synes at det er utrolig træls at vi bruger hver weekend, på familie og kedelige aftaler.
Mange fra vores klasse er begyndt at feste og drikke alkohol. Det gør vi bare ikke rigtig – ikke at vi ikke har lysten, vi mener bare at det er en smule trist at vi gang på gang sidder hjemme i weekenden med hinanden og ikke rigtig ved hvad vi skal lave. Imens vi så kan tjekke snapchat og se at alle fra klassen er ude at feste og have det sjovt.
For eksempel var der for nylig seks af pigerne (de populære) som holdte fest – og vi blev ikke inviteret. Det er bare så underligt for i skolen er der ingen form for opdeling mellem os og de seks piger – det har der aldrig rigtig været, derfor kan vi heller ikke forstå hvorfor vi i det mindste ikk fik en invitation. Jeg mener vi ville nok alligevel havde sagt nej da vi ikke er så gode til at være i centrum (slå os løs/danse) og at snakke med drenge.
I klassen er der egentlig ikke så mange fester, det er også derfor at vi ikke går til dem da vi ikke ved hvor og hvornår de forskellige fester rundt omkring er.
Vi vil gerne gøre noget ved det, men ved ikke hvordan.
Mvh. de to desperate piger
Pige, 15 år

Svar fra
Børnetelefonen
Hej I to piger på 15
Jeg kan godt forstå at I gerne vil være med når nogle af de andre i klassen mødes. Det ville være en god følelse at blive inviteret med, selvom I nok havde sagt nej til at deltage.
Jeg kan godt forstå de blandede følelser I har omkring det. På den ene side vil I gerne være med der hvor det sker. Og på den anden side vil det være nyt, at I begynder at gå til fester. Så måske har I alligevel lysten til at være med, selvom I skriver I ikke vil? Man behøver jo hverken kunne lide at være i centrum, slå sig løs eller at snakke med drengene for at kunne hygge sig til en fest. Der er mange måder at være til fest. At sidde og hygge sig, snakke med hinanden og måske med de andre er også at være festlig.
Måske ville det være en idé at tale med de seks piger ovre i skolen? For det lyder som om at I har det godt sammen. Hvis der er en eller to af dem I taler bedst med, ville det måske være en ide? I kunne sige, at det så ud til at være en sjov og hyggelig fest. Og høre mere om hvad de lavede. I kunne også sige, at I gerne ville have været med. Prøv at høre hvad de siger til det. Det kan være I kan komme med en anden gang, hvis I har lyst til det.
Måske kan I finde på at lave noget bare Jer to, en fredag eller lørdag aften? Eller I kan spørge om nogle af de andre vil være med til at hænge ud eller tage i biografen. Hvis I inviterer dem nogle gange, kan det jo også være at de inviterer jer med til en fest.
Findes der ellers nogle arrangementer som alle fra klassen/skolen bliver inviteret med til? Fx fest eller andre sjove og hyggelige ting på skolen?
Jeg tænker ikke, at I skal være bekymrede for at I ikke går til fester. Jeg tror, at det med at feste er noger der kommer og om man er til dans og snakke med drenge er forskelligt. Der er forskellige måder at feste og have det sjovt. Men jeg tror nu, at der kommer flere fester - måske især efter 9.klasse.
Håber I kan bruge svaret! Og husk at nyde at I har hinandens gode selskab.
De bedste hilsner
BørneTelefonen