Hvad gør jeg

Hej.

jeg ryger hash hver dag, næsten op til 10 gange om dagen, og jeg ved ik hvad jeg skal gøre..

Jeg er ret nervøs for mit helbred da jeg hoster konstant og har ondt i brystkassen hele tiden.

Jeg kan ikke gå til min mor med problemet da hun døde for 10 år siden, og min far er tit voldelig.

Hvad skal jeg gøre?

Pige, 13 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 13 år.

Hvor er det dog bare godt at du skriver herind. Det kræver et stort mod, og det er sejt, at du gjorde det. I dit brev fornemmer jeg, at du tumler med rigtig mange svære ting alene. Ting som ikke er rare og ting som du har brug for, at tale med en voksen om.

Du skriver, at du har et stort hashmisbrug, at din mor er gået bort og at din far ofte agere voldelig overfor dig. Det er alle nogle meget voldsomme ting og jeg kunne forestille mig, at du må have det rigtig svært og evt. føle dig meget alene nogle gange. Derfor er det bare så godt, at du har kontaktet os.

At ryge hash så mange gange om dagen, er utrolig usundt.  Jeg kan ikke svare dig på, om det er derfor du hoster og har smerter i brystkassen? Men det har helt sikkert en negativ betydning for dit helbred. Måske du skulle gå til lægen og få tjekket op på det, for det lyder ikke så godt. I og med, at du føler et behov for at ryge hash så ofte, lyder det som om, at du er blevet afhængig af det. Måske du føler hashen går ind og dulmer nogle svære ting? Men du ved vel også, at hashen kun “hjælper” for en stund og at de svære ting forbliver der, når hashrusen går over igen?

I dit brev fornemmer jeg, at du gerne vil have hjælp til at stoppe med at ryge. Derfor bliver jeg nysgerrig på, om der mon er en anden voksen end din far, som du stoler på? Det kan være en lærer, dine bedsteforældre eller en helt tredje person? For jeg tænker at det er vigtigt at du fortæller og taler om dit misbrug med en voksen. En voksen som kan hjælpe dig. Hvis du ikke synes, at du kan komme i tanke om sådan en voksen, kan du også prøve at kontakte Kabs. Det er en anonym og gratis rådgivning, der kan hjælpe med at afvænne dig. Læs mere om det, ved at trykke på linket.

Du skriver også, at din far er voldelig. Du ved vel godt at det er ulovligt at være voldelig overfor sine børn? Og hvis din far ikke ved det, så synes jeg du skal fortælle ham, det næste gang du oplever det. For din far må simpelthen ikke være voldelig overfor dig.
I forhold til volden din far udøver, har du også mulighed for at tage kontakt til kommunen. Alle kommuner har en anonym rådgivning, hvor du kan bede om hjælp.

Udover den hjælp jeg har skrevet du kan få, så understreger jeg igen, at det vigtigt at du finder nogle du kan stole på. Nogle som du kan dele disse ting med. For det er bestemt ikke noget, du skal gå alene med.

Du skal også vide, at hvis du til enhver tid har brug for at tale med os igen, er du altid velkommen til at kontakte BørneTelefonen på Tlf: 116 111. På den måde kan vi tale videre med dig om det hele. Endvidere kan du derigennem også komme i kontakt med en bisidder. En bisidder vil blandt andet kunne hjælpe dig, hvis du skal tale med kommunen.

Vi er her og du er ikke alene!

Mange kærlige hilsener, fra BørneTelefonen.

Flere gode råd til unge Om alkohol

Når man er ung, kan det være, at man begynder at interessere sig for fester. Eller måske at ens venner, er begyndt at feste – og måske er nogen også begyndt at drikke øl og drinks til festerne?

Har du tanker som: Jeg føler, jeg skal drikke, for at være en del af fællesskabet. Det er som om, der er et gruppepres til festerne. Hvordan siger jeg fra? Jeg vil gerne prøve at drikke, men hvordan taler jeg med mine forældre om det? Jeg tror jeg har et alkoholproblem, hvordan får jeg hjælp til at komme ud af min afhængighed? Hvad kan der ske, hvis jeg drikke for meget? Min ven bliver altid for fuld, hvordan kan jeg hjælpe?

Tjek siden ud og find svar på dine spørgsmål. Du kan tage en quiz og finde ud af, om du kender til myterne om alkohol. Du kan også læse gode råd til, hvordan du drikker alkohol på en sikker måde eller du kan læse andre børns dilemmaer og se BørneTelefonen svar.

Alkohol og stoffer Andre der hjælper

Netstof

Rådgivning og information om alkohol og rusmidler. Find et behandlingstilbud.
Læs mere

Alkolinjen

Til dig, der drikker meget alkohol eller er pårørende til alkoholmisbrug