Hvad er det rigtige at gøre?

Hej, jeg er en pige på 13 år. Jeg skal til en fødselsdag hvor jeg skal sove med piger og drenge fra min klasse… Dem jeg skal sove med har sovet sammen før, og der tror jeg vidst at de drak lidt pære cider, hvor der var 0,2 procent alkohol i eller noget i den stil. Mig og mine veninder vil give min veninde en gave, hvor min ende veninde vil give hende en for sjov gave ( som fx en pærecider) hvilket jeg ikke helt synes om, fordi vi som sagt kun er 13 år… Men jeg kan ikke sige det til hende. Jeg har foreslået at vi køber en børnechampagne til hende istedet, hvilket hun synes var en god ide, hvis vi bare kan finde en der er noget Disney på…. Men hvis vi ikke finder en med Disney på, så ender det jo med at vi køber en pærecider (eller hun får hendes forældre til det) men så ved jeg ikke hvad jeg skal gøre den aften, om jeg skal drikke noget eller ej. Og og hvordan mine forældre takler situtationen… PLEASE HJÆLP MIG

Pige, 13 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 13 år

Mange tak for at dele dine bekymringer om alkohol med BørneTelefonen. Det er en rigtig god ting, at du er så opmærksom på, ikke at begynde at drikke i en alt for ung alder. Og hvor er det modigt af dig, at du tør at stå ved dine holdninger over for dine veninder. Det tyder på, at du og dine veninder er gode til at være ærlige over for hinanden.

Jeg kan godt forstå, at du er bekymret for at give din veninde en cider med alkohol i i fødselsdagsgave. Jeg har prøvet at undersøge, om der er en aldersgrænse på almindelig æble- og pærecider, men jeg kan ikke helt finde frem til det. Jeg tænker, at fordi den alkohol der er i cider er så lav, tror jeg ikke, der er nogen aldersgrænse på. Hvis dig og din veninde har mod på det, kunne I prøve at spørge en ansat i den butik, hvor I skal købe det.

Hvis der ikke er nogen aldersgrænse på, så er det fordi man har vurderet, at alkoholindholdet er så lavt, at alle må købe og drikke det. Også børn og unge under 18 år. Jeg er overbevist om, at I hverken bliver fulde eller tager skade af den lave alkoholprocent der er i almindelige pærecider. Eksempelvis er der også 0,5% alkohol i nogle “alkoholfri” øl, som gravide for eksempel kan drikke under graviditet. De slags cider som unge og voksne drikker for at blive fulde indeholder som regel omkring 4% alkohol. Så altså en del mere end normal pærecider. Når det så er sagt, så er der jo en smule alkohol i – og jeg synes derfor din bekymring omkring, hvad du bør gøre, er meget forståelig.

Jeg synes det er en rigtig god idé med en børnechampagne, hvis du stadig har det dårligt med en pærecider. Jeg er lidt i tvivl om, hvorfor der skal være Disney på børnechampagnen, før at I vil købe den. Men de børnechampagner jeg har set, er der for det meste et eller andet disney eller lignende uden på. Så jeg tror ikke det bliver svært for jer at finde.

Måske I kan få hjælp af en voksen i er glade for, til at finde et sted hvor de har en børnechampagne med Disney på? Det er måske ikke alle butikker der har det, men de store butikker som fx Bilka har helt sikkert.

Jeg håber du fik lidt mere ro i maven. Jeg får lige lyst til at fortælle dig igen, hvor godt jeg synes det er, at du er opmærksom på ikke at drikke alkohol. Det er tidligt at drikke alkohol som 13-årig. Det skal nok komme med tiden. Indtil da kan I med ro i maven godt drikke et glas pærecider eller børnechampagne for sjov.

Kærlig hilsen

BørneTelefonen

Flere gode råd til unge Om alkohol

Når man er ung, kan det være, at man begynder at interessere sig for fester. Eller måske at ens venner, er begyndt at feste – og måske er nogen også begyndt at drikke øl og drinks til festerne?

Har du tanker som: Jeg føler, jeg skal drikke, for at være en del af fællesskabet. Det er som om, der er et gruppepres til festerne. Hvordan siger jeg fra? Jeg vil gerne prøve at drikke, men hvordan taler jeg med mine forældre om det? Jeg tror jeg har et alkoholproblem, hvordan får jeg hjælp til at komme ud af min afhængighed? Hvad kan der ske, hvis jeg drikke for meget? Min ven bliver altid for fuld, hvordan kan jeg hjælpe?

Tjek siden ud og find svar på dine spørgsmål. Du kan tage en quiz og finde ud af, om du kender til myterne om alkohol. Du kan også læse gode råd til, hvordan du drikker alkohol på en sikker måde eller du kan læse andre børns dilemmaer og se BørneTelefonen svar.

Alkohol og stoffer Andre der hjælper

Netstof

Rådgivning og information om alkohol og rusmidler. Find et behandlingstilbud.
Læs mere

Alkolinjen

Til dig, der drikker meget alkohol eller er pårørende til alkoholmisbrug