Brev
Hvad er der galt med mig?
Kære brevkasse
Det kan godt være det lyder som et latterligt problem.. Men jeg ved bare ikke hvad jeg ellers skal gøre.. Det er mit første år på gymnasiet, og jeg elsker min klasse og snakker generalt godt med alle og trives rigtig godt.
Det har så bare lykkedes mig at få skabt det dårligste ry om mig selv, jeg har det med at flirte meget med fyre når vi er til fester, og jeg er åbenbart ekstremt dårlig til at styre hvor meget jeg drikker. Og nu er det bare nået dertil hvor jeg har kysset med 5 fyre fra min klasse og har været i seng med 3 af dem,
i fredags til en fest endte det så med min bedste ven, som er rigtig forelsket i mig, blev ekstremt sur på mig da han så jeg flirtede med en af fyrene og han kaldte mig for en slut og hoe og sagde han kunne brække sig over mig..
Jeg har det elendigt med mig selv, og jeg ved ikke hvorfor det er jeg ikke kan styre mig når vi er til fester, alt hvad han sagde om mig sidder bare i mig nu, hvad er der galt med mig? Jeg følte jo ikke der var noget galt i de ting jeg gjorde, og har ikke haft det sådan at jeg fortrød noget, og der har ikke været nogle konsekvenser i mit forhold til de fyre jeg har haft noget med, dem har jeg næsten bare snakket bedre med efter det.
Men da han kaldte mig en slut osv. kunne jeg ikke lade være med at tænke om det er sådan alle tænker om mig? Er det virkelig sådan alle ser mig? Jeg ser ikke mig selv på den måde. Men jeg har bare grædt helt vildt siden fredag og har det elendigt med mig selv, jeg føler mig klam og alt hvad han kaldte mig føler jeg pludselig bare er sandt og jeg kan ikke klare mig selv, men jeg kan jo ikke lave om på hvad jeg har gjort, men jeg fortryder for første gang bare alt jeg har gjort.
Jeg ved ikke hvordan jeg skal blive et bedre menneske, hvad er der galt med mig siden jeg har brug for den bekræftelse fra fyre? Jeg ved ikke hvorfor jeg automatisk bare flirter helt vildt vær gang jeg er sammen med drenge, og har brug for at de er interesseret i mig.
Han har jo ret i at der er et eller andet galt med mig
Pige, 17 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 17 år
Hvor er det godt at høre, at du trives i gymnasiet og med din klasse. Jeg tænker ikke, det er et latterligt problem. Det er dine følelser, og dem har du ret til. Jeg vil gerne starte med at fortælle dig, at jeg bestemt ikke tænker, at der er noget galt med dig. Det er vigtigt at holde fast i.
Jeg ved fra andre unge, at den første tid på gymnasiet tit kan være en lidt overvældende periode. Der sker så mange nye og spændende ting, og man møder en masse nye mennesker, man kan blive begejstret for. For mange kan det godt virke som en stemning, som man lader sig rive med af. Desværre er det også mange steder sådan, at man hurtigt kan få skabt sig et ry. Det betyder ikke, at alle tænker sådan om dig. Og jeg tænker, det er noget der går over igen.
Jeg vil råde dig til at snakke med din bedste ven om det der er sket. Måske sagde han også en masse ting, fordi han var såret og ked af det - eller bekymret for dig? Prøv at snakke med ham om, hvordan du har det, og hvor meget hans ord har påvirket dig. Det viser også, at han betyder noget for dig. Og det er måske noget, der er værd at holde fast i.
Jeg tænker, det er en god idé at snakke med nogen andre om det her. Har du nogle gode veninder, du kan snakke med? Måske oplever nogen af dem noget af det samme eller ser andre ting i dette?
Det kan måske også være en god idé at tage det lidt roligt til de næste par fester. Tit kan alkohol, som du selv også er inde på, forstærke ens flirten. Du skriver, du har svært ved at styre, hvor meget du drikker. Jeg tænker, om det kunne være en idé at bede om hjælp fra veninderne til at holde øje med det og hvad det er du drikker? På den måde er du ikke alene om det, og kan måske finde ind på et spor, hvor du selv kan styre ikke at drikke alt for meget. Måske skal du vælge at holde dig til en slags alkohol, som du kender alkoholpromillen på og giver dig mulighed for at fornemme effekten. Det kan være, at du skal sætte et maks antal genstande for festen og pr. time - eller måske endda tager en fest uden alkohol og ser hvordan det er?
Jeg håber, du kunne bruge mine råd. Hvis du har lyst til at snakke mere, kan du altid ringe ind på 116111. Her sidder søde rådgivere klar til at lytte til dig.
Mange venlig hilsner fra BørneTelefonen